آینده بورس از دوربین جهانی

12:15 - 1400/01/25
یکی از مهم‌ترین محرک‌های اخیر بورس تهران، روند مثبت قیمت جهانی کالاها بوده است. بنابراین با توجه به سهم 50 درصدی شرکت‌های وابسته به کالاها در بازار سهام کشورمان، آینده قیمت‌های جهانی بر شاخص بورس اثرگذاری محسوسی خواهد داشت. براساس پیش‌بینی مراجع معتبری نظیر بانک جهانی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و متال بولتن، در سال آینده نیز در عمده کالاها روند رو به بهبودی نسبت به میانگین سال 95 تجربه خواهد شد. هرچند ممکن است سطوح بالای قیمت‌های فعلی این کالاها تعدیل شوند اما بازگشت به دوران رکود احتمال کمی دارد.

چرخش قیمت‌های جهانی بر اساس پیش‌بینی‌ها

از میانه‌های سال جاری روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی چرخید و قیمت‌ها از کف‌های تاریخی خود برگشتند. به‌عنوان مثال، نفت اوپک از کف 5/ 22 دلاری اکنون به قیمت‌های بالای 52 دلار رسیده است، (یعنی بیش از 130 درصد رشد قیمت.) هرچند از نگاه کارشناسان، قیمت‌های فعلی احتمالا در آینده تعدیل شوند، اما این به معنای سقوط و برگشت به کف‌های فعلی نیست. بر این اساس، انتظار می‌رود میانگین قیمت عمده کالاها در سال 96 نسبت به سال 95 با بهبود مواجه شوند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد مراجع معتبری نظیر متال‌بولتن، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، بانک جهانی و سایر موسسات مالی بین‌المللی رشد قیمت را برای آلومینیوم، مس، سرب، روی و نفت دارند و فقط قیمت سنگ آهن افت محدودی را ممکن است در سال آینده نسبت به سال 95 تجربه کند.

مثلث چین-ترامپ-دلار در بازارهای جهانی

مهم‌ترین محرک بازارهای جهانی در سال 2016 را می‌توان افزایش محسوس تقاضا از سوی چین دانست. جایی که رشد ساخت‌و‌ساز و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت موجب تحریک تقاضای فلزات پایه و محصولات فولادی شد. در ادامه سال و رای آوردن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موج دیگری از خوش‌بینی‌ها برای آینده فلزات رقم خورد. ترامپ وعده داده طی 10 سال آینده 1000 میلیارد دلار بودجه صرف توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها می‌کند. امری که می‌تواند تقاضای کالاهای پایه را افزایش دهد. همچنین، ترامپ به دلیل مخالفت با افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی موجب کاهش شاخص دلار شد. این امر حمایت بیشتری از قیمت کالاها که عمدتا بر اساس دلار ارزش‌گذاری می‌شوند، داشت. 

فرصت‌ها و تهدیدهای کالاها

نفت: در بازار نفت، توافق کشورهای صادرکننده عضو و غیرعضو اوپک مبنی بر کاهش تولیدات در 6 ماه ابتدایی سال 2017 مهم‌ترین فرصت برای رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود

آلومینیوم: آلومینیوم ماه ژانویه 2017 را در ادامه روند خود در اواخر 2016 پرشتاب آغاز کرد و به بیشترین مقدار خود از مه 2015 رسید. افزایش هزینه مواد اولیه (زغال‌سنگ و آلومینا)، تقاضای بالا و اصلاحات ساختاری چین که کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم را در پی داشته، مهم‌ترین عوامل رشد قیمت این فلز در فصل چهارم 2016 محسوب می‌شوند.

مس: قیمت مس که در فصل چهارم 2016 صعود خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد و با کاهش متوالی موجودی انبارها توانست حتی در برهه‌ای از زمان سطح 6000 دلاری را نیز تجربه کند. در حالی که انتظار می‌رفت با فروکش تقاضای سفته‌بازان و متعادل شدن قیمت‌ها، کاهش نرخ فلز مس را شاهد باشیم؛ اما سوخت جدیدی به این بازار رسید.

روی: تحت تاثیر تقاضای بالای فولاد گالوانیزه و کاهش عرضه بازار کنسانتره، قیمت روی سالی طلایی را در 2016 پشت سر گذاشت. تعطیلی معادن کنسانتره روی بزرگی در سال‌های اخیر در استرالیا، کانادا، قزاقستان، ایرلند و پرو یکی دیگر از دلایل رشد قیمت روی محسوب می‌شود.

سرب: قیمت سرب همراه با برخی نگرانی‌ها از تعلیق معادن روی، افزایش فروش خودرو در دنیا و توقف تولید برخی تولیدکنندگان سرب چین به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی رشد قابل توجهی را در ماه‌های پایانی 2016 تجربه کرد.

سنگ آهن: تقاضای بالای فولاد در چین موجب رشد 20 درصدی قیمت سنگ آهن در سه ماه چهارم 2016 شد. با این حال، در ژانویه به دنبال افزایش موجودی انبارهای چین و انتظار کاهش تقاضای فصلی، قیمت سنگ آهن نزولی شد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.