رشد قیمت متانول در آسیا به تبع کاهش تولید زاگرس

12:34 - 1400/01/25
پس از افت قیمت متانول در هفته گذشته، این محصول طی هفته جاری در بیشتر بازارهای صادراتی آسیا به تبع کاهش عرضه از سوی ایران به مدار صعود بازگشت.
رشد قیمت متانول در آسیا به تبع کاهش تولید زاگرس

پلاتس:کمبود نسبی محموله‌های متانول در بازار چین از دلایل رشد قیمت در این به حساب می‌آید. عرضه محموله های متانول از سوی ایران به چین در این هفته محدود بوده چرا که فعالان صنعت متانول از فعالیت پتروشیمی زاگرس ایران با کمتر از نیمی از ظرفیت تولیدی خبر می‌دهند. کمبود عرضه از سوی ایران به رشد قیمت‌ها در هند نیز دامن زده است. همچنین بخش بازرگانی شرکت متانکس در این هفته در بازار آسیا فعالیت خود را افزایش داده و شاهد انجام دو خرید از سوی این شرکت بودیم. این شرکت یک محموله ده هزار تنی را تحت قرارداد سی اف آر چین از شرکت زوهای لانگ در قیمت 377 دلار خریداری کرد.  همچنین محموله‌ای پنج هزار تنی نیز تحت قرارداد سی اف آر کره جنونی از شرکت تریکون در قیمت 405 دلار خریداری شد. ثبت این قراردادها نیز در روند صعودی قیمت در بازارهای شرق آسیا موثر بوده است.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 6 دلاری در طول هفته به 377 دلار رسید. این محصول در قراردادها جنوب شرق آسیا تغییر قیمتی را در طول هفته پشت سرنگذاشت و قیمت 384 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت نسبت به هفته گذشته 18 دلار بالا رفت. قیمت در سطح 405 دلار گزارش می‌شود. در بازار هند نیز شاهد افزایش 5 دلاری متانول بودیم. این محصول در سطح 375 دلار معامله شده است.