انگلیس درصدد عادی‌سازی روابط مالی با ایران

12:46 - 1400/01/25
وزیر تجارت انگلیس در سخنانی در پارلمان این کشور با اشاره به فرصت های بی بدیل تجاری با ایران پس از لغو تحریم های بین المللی، تصریح کرد که کار بررسی «عادی سازی کانال های موثر برای مراودات مالی و پولی» با ایران را آغاز کرده است.

ایرنا: لیام فاکس در بخشی از سخنانش در نشست کمیته روابط بین الملل مجلس عوام انگلیس که روز پنجشنبه منتشر شد، بیان کرد: این یک واقعیت است که برخی از فرصت های تجاری که پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران به وجود آمده، از سوی انگلیس مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. به گفته وی نظام بانکی انگلیس هنوز تمایلی به از سرگیری مراودات مالی با شرکت‌های ایرانی و برقراری روابط کارگزاری میان دو کشور نشان نداده است. لذا اگر قرار باشد که روابط تجاری ما با ایران افزایش پیدا کند، دولت باید موانع بانکی و کمبود کانال‌های مالی را برطرف کند. وی تصریح کرد: البته ایران نیز باید گام‌های لازم را برای تعامل با نظام بانکی بین الملل بردارد.

وزیر تجارت انگلیس تصریح کرد: ما مصمم هستیم که توافق هسته‌ای ایران به طور کامل به اجرا گذاشته شود، تا منافع اقتصادی ناشی از لغو تحریم‌ها در ایران جاری شود. از این رو من در وزارتخانه ام کار بررسی عادی سازی کانال‌های موثر برای مراودات مالی و پولی با ایران را به منظور بهره برداری از فرصت‌های بی بدیل تجاری در این کشور آغاز کرده‌ام. وی با بیان اینکه گزارش این بررسی تا آخر ماه جاری میلادی آماده خواهد شد، اظهار کرد: تا آن زمان قادر نخواهم بود که جزئیات بیشتری را در این رابطه بازگو کنم.