توقف عرضه پلی‌استایرن در شورای رقابت

13:33 - 1400/01/25
 در حالی که توقف عرضه پلی استایرن‌های پتروشیمی تبریز در بورس کالا در دو هفته گذشته، امروز در شورای رقابت بررسی می‌شود که این شرکت اعلام کرده به کف عرضه‌هایی که از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شده است، اعتراض دارد.

موضوع در شورای رقابت

پتروتحلیل: در همین باره رضا محتشمی پور؛ رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام این خبر گفت: حجم عرضه پتروشیمی تبریز در دو هفته گذشته از کف اعلامی در شورای رقابت که پیش تر به تصویب رسیده بود، کمتر بود و از این رو تصمیم گرفته شد عرضه‌های پتروشیمی تبریز در بورس کالا متوقف شود. به گفته وی این موضوع امروز در شورای رقابت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در این باره تصمیم گیری می شود.

اعتراض پتروشیمی تبریز

در همین حال کاوه مهرنیا؛ مدیر بازاریابی و فروش پتروشیمی تبریز در واکنش به این موضوع تاکید می‌کند: پتروشیمی تبریز به کف عرضه‌هایی که از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شده است، اعتراض دارد. به گفته وی در جلسه‌های متعدد با شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز اعلام شده کف عرضه‌ها به طور کارشناسی تعیین نشده است. وی با اشاره اینکه کف عرضه‌ها براساس نیاز بازار تعیین نشده است، گفت: آمار فروش پتروشیمی تبریز در هفته‌های گذشته صحت این موضوع را مشخص می‌کند، چرا که حجم عرضه پلی استایرن‌ها فروخته نشده است. به گفته مهرنیا پتروشیمی تبریز و نمایندگان بورس کالا دیروز نیز جلسه‌ای برای حل مشکل برگزار کرده بودند.

کف عرضه‌ها

وی با اشاره اینکه کف عرضه پلی استایرن‌های «شبریز» باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن کمتر از حجم مصوب باشد، گفت: زمانی که حجم عرضه پتروشیمی تبریز در بورس کالا فروخته نمی شود نیازی به رعایت کف عرضه نیست و از این رو پتروشیمی تبریز به تعیین کف عرضه‌ها معترض است. وی همچنین گفت: بررسی حجم فروش پلی استایرن های پتروشیمی تبریز در دو ماهه گذشته نشان می‌دهد که کف عرضه اعلامی از سوی شورای رقابت برای این کالا بالا است، از این رو پتروشیمی تبریز تصمیم دارد حجم مازاد را صادر کند. وی با اشاره به اینکه انعقاد قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دست می تواند مشکلات پتروشیمی تبریز را برطرف کند، در این خصوص اعلام آمادگی کرد.