ردپای حقوقی در رشد شاخص

13:40 - 1400/01/25
معاملات امروز بازار سرمایه با رشد 14.9 واحدی شاخص کل بورس به انتها رسید. این در حالیست که عمده نمادهای بازار با افت قیمت در معاملات همراه بودند. حضور حقوقی‌ها در معاملات امروز با حمایت در برخی نمادها و معاملات بلوکی این سهام‌داران یکی از دلایل رشد شاخص محسوب می‌شود.

در حالی که افت قیمت‌ها با شروع معاملات امروز قابل رصد بود، رشد شاخص را به دنبال حضور حقوقی‌ها در برخی نمادهای شاخص‌ساز رویت می‌کنیم. درکنار افول قیمت در نمادها و گروه‌های بزرگ بازار که فشار فروش بالا در خودرویی‌ها و فلزات اساسی، بخشی از آن را به تصویر می‌کشد، کاهش 0.36 درصدی شاخص کل هم‌وزن، به شرایط نامناسب نماد شرکت‌های کوچکتر اشاره دارد.

اما رشد 15 واحدی شاخص کل بورس را می‌توان در رفتار حقوقی‌ها در نمادهایی چون «مبین»، «فارس» و «کگل» مشاهده کرد. حمایت حقوقی‌ها با خرید نزدیک به 2 میلیون سهمی در «فارس»، بلوک بیش از 8 میلیونی در «مبین»، حمایت این سهام‌داران با خرید بیش از 4 میلیونی (خالص خرید 3 میلیونی) در «تاپیکو»، خالص خرید 3 میلیونی در «کگل» که خرید حقوقی‌ها در این نماد، 86 درصد حجم معاملات را به خود اختصاص داده است، برخی از این تحرکات را توصیف می‌کند. همانطور که اشاره شد حمایت این سهام‌داران در کنار معاملات بلوکی، رشد شاخص را به رغم جو کلی منفی بازار رقم زده است. «مبین»، «فارس» و «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.