به گزارش اکوایران فدرال رزرو در جلسه چهارشنبه سوم نوامبر اعلام کرد برنامه محرک پولی عظیمی را که در زمان شیوع کووید-19 به‌منظور حمایت از مردم و کسب‌وکارها در این کشور به اجرا گذاشته بود، به‌منظور جلوگیری از تورم فزاینده در این کشور متوقف می‌کند.

مقامات فدرال رزرو ظرف ماه‌های گذشته در خصوص اثرات مثبت و منفی محرک‌های مالی وضع شده در زمان شیوع کرونا در اقتصاد و زمان توقف آن بحث کردند. در نهایت آن‌ها روز چهارشنبه سوم نوامبر اعلام کردند که کاهش محرک‌های مالی را با کاهش 15 میلیارد دلاری خرید ماهانه اوراق قرضه آغاز خواهند کرد اما همچنان نرخ بهره بانکی در ایالات متحده بدون تغییر و نزدیک به صفر باقی می‌ماند.

گذر از بحران بیکاری با اعمال محرک پولی

در مارس 2020، در حالی که شیوع کرونا اقتصاد جهانی را به حالت توقف درآورده بود، فدرال رزرو برای حمایت از اقتصاد ایالات متحده به کاهش نرخ بهره رو آورد و نرخ بهره بانکی را در این کشور نزدیک به صفر کرد؛ در عین حال در این زمان فدرال رزرو شروع به خرید ماهانه 120 میلیارد دلار اوراق قرضه به منظور رونق در اقتصاد این کشور کرد.

این ابتکار به ایالات متحده کمک کرد تا از یک فاجعه اقتصادی بالقوه عبور کند. نرخ بیکاری در این کشور از رکورد 14.7 درصد در آوریل 2020 به 4.8 درصد در سپتامبر امسال کاهش یافته است.

اگرچه فدرال رزرو در کاهش آمار بیکاری موفق بود اما در حال حاضر با نگرانی تورم حاصل از سیاست‌های انبساط پولی مواجه است. محرک‌های پولی اعمال شده در ایالات متحده ظرف این مدت با با تزریق نقدینگی از واشنگتن همراه بوده و این موضوع باعث افزایش تورم جهانی شده است. در این شرایط تورم به میزانی افزایش داشته که بیم کاهش قابل ملاحظه تقاضای مصرف‌کننده در این کشور می‌رود. در عین حال شیوع بیماری کرونا در دنیا و قرنطینه‌های اعمالی جهت کنترل شیوع بیشتر آن تاثیری بی‌سابقه بر تضعیف زنجیره تامین جهانی داشته که این موضوع به افزایش تورم جهانی منجر می‌شود.

چاه تورم در ایالات متحده

جروم پاول رئیس فدرال رزرو که تا پیش از این تورم ایجاد شده را امری غیرنگران‌کننده و گذرا می‌داند، با این وجود می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های موجود در بخش عرضه احتمال بالا ماندن تورم وجود دارد و ممکن است تورم بالا بیش از انتظار ماندگار شود؛ پیش‌بینی میزان ماندگاری تورم با توجه به اخلال در تامین زنجیره تولید دشوار است. 

بر اساس آمار دولتی ایالات متحده که در ماه سپتامبر منتشر شد، تورم سالانه در این کشور به بیشترین میزان ظرف 30 سال اخیر رسیده است. همچنین بر اساس آخرین گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، قیمت کالاها در ایالات متحده در سال منتهی به سپتامبر 4.4 درصد افزایش یافت که سریع ترین افزایش از سال 1991 است.

در این شرایط بحران انرژی در دنیا و افزایش هزینه سوخت نیز بر قیمت‌ها می‌افزاید و باعث بدبختی میلیون‌ها آمریکایی می شود که برای پرداخت قبوض آب و برق خود تلاش می‌کنند.

پاول در جلسه روز چهارشنبه سوم نوامبر گفت: «ما مشکلاتی که تورم بالا برای افراد و خانواده‌ها ایجاد می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که امکانات محدودی برای برای خرید اقلام ضروری مانند غذا و حمل‌ونقل دارند، درک می‌کنیم.

به این ترتیب اگرچه فدرال رزرو تصمیم گرفت تا گام‌های ابتدایی در جهت سیاست انقباضی را شروع کند اما شروع این سیاست به کندی پیش می‌رود و در عین حال چالش در زنجیره تامین جهانی باعث می‌شود که اخلال در بخش عرضه کامودیتی‌ها وجود داشته باشد که این موضوع از بالا ماندن تورم در بازارها حمایت می‌کند.

 ظرف ماه‌های گذشته، بسیاری از تحلیلگران نسبت به تبعات تورم بالای جهانی هشدار داده و خواستار توقف محرک‌های پولی تزریق شده از سوی اقتصادهای بزرگ دنیا و به شکل خاص فدرال رزور شده بودند. به این ترتیب سیاست‌های انبساطی، با گذرا و قابل کنترل بودن تورم استمرار یافت تا در نهایت رکوردشکنی 30 ساله تورم سالانه در ایالات متحده باعث شد تا فدرال رزرو گامی در جهت عقب برداشته و درصدد تعدیل سیاست‌های انبساطی برآید. جروم پاول رئیس فدرال رزرو همچنان تورن را گذرا می‌داند، اما از احتمال ماندگاری تورم بالا برای زمانی غیرمعلوم نیز سخن می‌گوید. کند شدن زنجیره تامین جهانی به‌دلیل اثرات شیوع کرونا عاملی است که با اخلال در بخش عرضه می‌تواند زمینه تثبیت تورم بالا را برای زمانی غیرمشخص مهیا کند.