دریافت شماره شبا به صورت اینترنتی

18:46 - 1401/12/28
امروزه خدمات ارائه‌شده در حوزه بانکداری الکترونیکی گسترش پیدا کرده؛ برای همین، انجام تراکنش‌های مالی بین‌بانکی به کد، شناسه یا شماره‌ نیازمنده.

در کشور ما برای آسان کردن این فرایندها از شماره‌ای استفاده می‌شه که شماره شِبا نام داره. در ادامه با شماره شبا، کاربردهاش، مراحل دریافت آن و مزایایش صحبت می‌کنیم.

شماره شبا چیست؟

اگه بخوام خیلی ساده و واضح توضیح بدم که شماره شبا چیه، باید بگم شبا مخفف همان شبکه بانکی ایرانه. هر حساب بانکی یک شناسه یکتا داره که در ایران با نام شبکه بانکی ایران یا کوتاه شده شبا شناخته می‌شه.

 هدفی که شماره شبا دنبال می‌کنه یکپارچه سازی حساب‌های بانکی تعریف شده‌. این هدف به‌خاطره اینه که بانک‌ها از روش‌های مختلفی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتری‎ها استفاده می‌کنن. این روش‌های متنوع باعث میشن تا انتقال دادن پول بین بانکهای گوناگون، دردسرساز بشه. برای جابجایی پول بین بانکی، به یک فرمت یکتا و یکپارچه نیازه.

شبا ملی در ایران با IR شروع میشه که در ادامه آن 24 رقم دیگه قرار می‌گیره.

هر شماره حساب بانکی، این امکان رو داره تا تبدیل به یک شماره حساب شبا بشه. برای دریافت شبا نیاز به باز کردن یک حساب جدید نیست. شما خیلی راحت و با روش‌های مختلف می‌تونید شبای حساب خودتون را دریافت کنید.

مراحل دریافت شماره شبا

کاربرد پراهمتی که شماره شبا در انجام امور بانکی داره، نقشش را بیش از پیش پراهمیت کرده. کاربرد های شماره شبا در کسب و کارها بسیار زیاد شده، به خصوص برای تسویه و دریافت هزینه از خریداران. خیلی دور نیست تا  تمام پرداختهای بانکی فقط با شماره شبا انجام بشه؛ بنابراین داشتن شبا از اهمیت زیادی برخورداره.

خوبه که بدونید راه های مختلفی برای به‎دست‎آوردن شماره شبا وجود داره. شما با داشتن شماره کارت و شماره حسابتون خیلی راحت میتونید شماره شبا دریافت کنید. این دو روش از ساده‌ترین و سریع ترین راه های دریافت شماره شبا می‎باشه. ما در ادامه این دو راه را به به‌طور مفصل برای شما توضیح میدیم.

دریافت شماره شبا با شماره کارت

شماره کارت در واقع یک شماره 16 رقمیه که روی کارت‌های بانکی قرار گرفته. شما میتونید این شماره کارت رو به یک شماره شبا تبدیل کنید. در جابه‌جایی وجه با شماره شبا، دیگر محدودیت های مربوط انتقال وجه به طریق کارت به کارت را ندارید. برای همین اگر می‌خواید مبالغ زیادی رو جابه‌جا کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک شماره شبا داشته باشید.

همان‌طور که گفتیم دریافت شماره شبا به راحتی آب خوردنه! در مرحله اول به وب سایت سامانه استعلام وارد بشید. پس از تشکیل حساب کاربری مربوط به خودتون، از منوی مرتبط، درخواست رو ثبت می‎کنید. برای دریافت شماره شبا با شماره کارت فقط لازمه در سامانه استعلام شماره کارت خودتون رو وارد کنید.

اندکی بعد، شما شماره شبا مختص به خودتون رو دارید. در سامانه استعلام میتونید انواع شماره کارت بانکی مختلف رو به شماره شبا تبدیل کنید.

دریافت شماره شبا با شماره حساب

هم با شماره شبا و هم با شماره حساب این امکان فراهمه تا به حساب دیگران پول بریزید. اما شماره شبا نسبت به شماره حساب یکسری مزایا داره که در ادامه حتما بهشون اشاره می‌کنیم. 

برای دریافت شماره شبا با شماره حساب، در سامانه استعلام به حساب کاربری خودتون وارد شید. سپس در قسمت خدمات در منوی مورد نظر درخواستتون رو ثبت کنید.

اگر قصد داری مبلغی را به حساب شخصی واریز کنی، ولی شماره شبا شخص دردسترس نیست؛ تنها کافیست تا شماره حساب شخص رو در قسمت مشخص شده در سامانه استعلام وارد کنی.

در کمترین زمان شماره شبا فرد مورد نظر رو دریافت می‎کنی. پس از دریافت شماره شبا، این امکان رو داری تا وجه رو در لحظه با بالاترین امنیت منتقل کنی.

موارد استفاده و کاربردهای اصلی شماره شبا:

  • انتقال دادن وجه پایا و ساتنا (دو سامانه که مخصوص انتقال الکترونیکی وجه بین‌بانکی هستن. البته بدون داشتن شماره شبا امکان استفاده از آن‌ها را نداری)؛

  • دریافت دستگاه کارت‌خوان یا پوز (POS)؛

  • دریافت درگاه اینترنتی.

مزایای استفاده از شماره شبا

یادتون باشه هر فردی برای انجام کارهای بانکی به یکی از اطلاعات بانکی خودش نیاز داره؛ شماره حساب، شماره کارت و شماره شبا. اما باید بدونید شماره حساب و شماره کارت محدودیت‌هایی برای انجام نقل و انتقال پول دارن.

  • شماره شبا این امکان رو به‌عنوان کاربر، به شما میده تا از تمام خدمات و سرویس‌های بانکی بهره‌مند بشی.

مثلا امکان حواله پول هم با شماره حساب و هم با شماره کارت وجود داره؛ اما سقف مشخص و محدودی دارن که خیلی وقت‌ها پاسخ‌گوی نیاز کاربر نیست.

  • استفاده از شماره شبا این اجازه را به شما میده تا خدمات بانکی را تا بالاترین سقفی که بانک مرکزی مجوز آن را داده انجام بدی.
  • بد نیست بدونی، شماره شبا بالاترین میزان استاندارد و امنیت را برای انجام کارهای بانکی داره.

این امنیت، شما را برای هر انتقال پولی، از هر  شخصی و بانک دیگری بی‌نیاز می‌کنه. اینگونه اگر شماره‌ای را اشتباه وارد کرده باشی، مبلغ واریز شده به حساب خود شما برمی‌گرده و از این بابت نگرانی وجود نداره.

  •  از همه این‌ها مهم‌تر توجه داشته باش که، کارمزد انتقال کارت به کارت پول افزایش پلکانی داره.

با داشتن شماره شبا و از طریق سامانه‌های پایا و ساتنا می‌تونی اقتصادی‌تر و ارزان‌تر همان پول رو انتقال بدی.

  • باتوجه به نقش پررنگی که شماره شبا در زندگی روزمره هممون داره و در این مقاله هم به آن پرداختیم؛ سایت شبکه استعلام آماده خدمت‌رسانی به شما برای دریافت شماره شبا می‎باشه.