نقشه بازار سهام امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

خروج سرمایه و افت معاملات بورس / بازار به استقبال تعطیلات رفت

14:30 - 1402/03/10
اکوایران: روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 778 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، 10 خرداد 1402،  شاخص بورس  تهران 17 هزار و 382 واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح 2 میلیون و 271 هزار و 45 واحد پایین آمد. 

 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با نزول 8 هزار و 382 واحدی در رقم 765 هزار و 509 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با کاهش 202 واحدی به رقم 28 هزار و 624 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با ریزش هزار و 78 واحد به سطح 139 هزار و 627 واحد رسید. 

به نظر می‌رسد معامله گران بازار در آستانه تعطیلی میانه هفته آینده، تصمیم به فروش و ذخیره سود بخشی از سبد سرمایه گذاری خود گرفته‌اند. 

خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام  منفی شد و 778 میلیارد تومان  پول حقیقی از بازار سهام  خارج شد. امروز نماد شپنا بیشترین ورود خروج را داشت که ارزش آن 52 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای وبصادر، وبملت و خاور بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی  به نمادهای ونوین، وسدید و عالیس اختصاص داشت.

خروج سرمایه و افت معاملات بورس / بازار به استقبال تعطیلات رفت13

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ بورس

امروز نمادهای فولاد، شپنا و شبندر نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای فارس، کچاد و کگل بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، خاور و آریا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای مادیرا، سرچشمه و مارون بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خنصیر بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و دانا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و زملارد بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 79 هزار و 886 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 66 هزار و 347 میلیارد تومان بود که 83 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 9 هزار و 108 میلیارد تومان رسید. 

خروج سرمایه و افت معاملات بورس / بازار به استقبال تعطیلات رفت5

بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد خنصیر بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 163 میلیارد تومان بود. 

پس از خنصیر ، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و زملارد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد دی و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی (بانک دی) با تعداد 996 میلیون و 830 هزار و 352 سهم در صدر قرار گرفته است. والماس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو نماد شستا و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات چهارشنبه، 106 نماد صف خرید داشتند و 52 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 23  درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 171 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 48 درصدی به 390 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

خروج سرمایه و افت معاملات بورس / بازار به استقبال تعطیلات رفت13