عیار سنجی درهم برای قیمت دلار

11:08 - 1402/03/28
با افزایش قیمت درهم در روز شنبه 27 خرداد معامله‌گران مدعی بودند تقاضای حواله در بازار زیاد شده اما برخی تحلیل گران اعتقاد دارند بعد از معاملات دوشنبه مشخص می‌شود که این گزاره درست هست یا اینکه رشد درهم شنبه شانتاژ بوده است.

قیمت دلار در اولین روز هفته نزدیک به دو هزار تومان نوسان داشت. بازار ارز هرات در معاملات شنبه 49 هزار و 500 تومان آغاز به کار کرد که نسبت به آخرین روز هفته گذشته افزایشی بود.

 

در ابتدای معاملات باتوجه به مقاومت 49 هزار و 500 تومان قیمت دلار تا مرز حمایت 49 هزار و 200 تومان کاهش داشت اما در ادامه افزایش پیدا کرد و به مرز 50 هزار تومان رسید. اما این پایان کار نبود و دوباره مرز حمایت 49 هزار و 200 تومان برگشت که نسبت به ابتدای معاملات صبح کاهشی بود.

همچنان قیمت دلار در بازار با اخبار ضد و نقیض در حال نوسان است و در یک دامنه مشخص گیر افتاده است. در معاملات شنبه خبر گارد جمهوری‌خواهان در برابر توافق احتمالی آمریکا و جمهوری اسلامی نرخ را افزایشی کرد و سپس قیمت دلار با خبر سفر وزیر خارجه عربستان تا کف 49 هزار نزول داشت اما این کانال را از دست نداد. اخبار مثبت و رفتن قیمت بازارها به زیر خط روند صعودی که چند ماه پیش آغاز کرده بود باعث شده تا فعلا در بازار تقاضای قوی برای دلار وجود نداشته باشد.

در مقابل کاهش نرخ 10 روز پیش و رفت به کف 46 هزار و 700 تومان نشان از این داشت که در قیمت‌های پایین تقاضا وجود دارد و قیمت دلار از یک حدی بیشتر نمی‌تواند در این اوضاع کاهش پیدا کند. همچنین در معاملات شنبه قیمت درهم امارات با گپ مثبت شروع به کار کرد و تا سطح مقاومت 13 هزار و 800 تومان افزایش داشت و از این مرز اصلاح زد و به 13 هزار و 650 تومان رسید.

با افزایش قیمت درهم معامله‌گران مدعی بودند تقاضای حواله در بازار زیاد شده که بعد از معاملات دوشنبه مشخص می‌شود که این گزاره درست است یا اینکه رشد درهم شنبه شانتاژ بوده است. تکنیکال‌کاران معتقدند نرخ برای کاهش حمایت 49 هزار را در مسیر دارد و اگر این کانال از دست برود سطح حمایت مهم بعدی 48 هزار و 800 تومان است.

اما ماندگاری نرخ در کانال 49 هزار موجب می‌شود تا خریدارن جرات پیدا کنند و وارد بازار شوند. به عقیده آن‌ها در صورت این اتفاق اولین سد مقاومت افزایش 49 هزار و 500 تومان و بعدی 49 هزار 800 تومان و خود مرز روانی 50 هزار خواهد بود. کاهشی‌ها معتقدند فشار فاند مثبت باعث می‌شود تا قیمت دلار به سمت کف حرکت کند، در مقابل افزایشی‌ها تصور می‌کنند اخبار اگر هم به واقعیت بپیوندد در این اعداد به بازار نمی‌آید. آن‌ها می‌گویند در چارت بازارها و در اعداد بالا گپ ایجاد شده و قیمت‌ها بعد از پر کردن آن می‌تواند به روند نزول برگردد.

این دسته می‌گویند قیمت‌ها به اعداد بالا بدهکارند. در مجموع بازار خبری و ماندگاری قیمت‌ها در یک سطح مشخص باعث شده تا در یک بازار کم‌عمق شاهد نوسان بین کف و سقف باشیم. پیشکسوتان می‌گویند برنده این بازار نوسان‌گیران هستند.