افزایش عرضه برای محصولات پرتقاضا، عطش خرید در رینگ پتروشیمی‌ها را رفع کرد

رقابت هیجانی از رینگ پلیمرها رخت بربست

12:33 - 1402/11/27
افزایش عرضه‌ پ.پ شیمایی به فروکش رقابت در رینگ محصولات پلیمری ظرف چهارمین هفته بهمن ماه انجامید؛ البته همچنان محصولاتی که نرخ پایه آن براساس دلار 28500 تومانی تعیین می‌شود نظیر پلی‌ترفتالات بطری با رقابت‌هایی در محدوده 100 درصدی به فروش می‌روند. در این شرایط اصلاح نرخ ارز و به رسمیت شناختن دلار حواله برای تعیین قیمت از سوی سیاست‌گذار می‌تواند به آرامش بیشتر رینگ پلیمرها کمک کند.

 84 درصد عرضه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته چهارم بهمن ماه منتهی به روز جمعه بیست‌وهفتم این ماه معامله شد. صنایع پتروشیمی کشور در این بازه هفتگی بالغ بر 116 هزار تن محصول پلیمری را در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 133 هزار و 965 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 97 هزار و 655 تن از این محصول انجامید.

میزان حجم فروش محصولات پلیمری  در رینگ فیزیکی نسبت به هفته قبل (سومین هفته بهمن ماه) کاهشی 5 هزار تنی داشت.  به شکل معمول ظرف انتظار می‌رود که ظرف چهارمین هفته هر ماه از حجم معاملات در رینگ پلیمرها کاسته شود؛ سهمیه خرید صنایع تکمیلی ماهانه تعریف می‌شود و بنابراین سهمیه خرید مواد اولیه بخشی از صنایع تکمیلی ظرف هفته‌های ابتدایی ماه به اتمام رسیده و این موضوع تاثیر کاهشی بر حجم خریدها در رینگ محصولات پلیمری بر جای می‌گذارد.

خداحافظی با رقابت‌های سنگین

بررسی داده‌های معاملاتی محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از کاهش رقابت برای انواع محصولات در این بازار حکایت دارد. همچنان بیشترین رقابت در این رینگ مربوط به پلی‌اتیلن ترفتالات بطری است. با این وجود میزان رقابت برای محصولی نظیر پلی‌پروپیلن شیمایی در این بازه هفتگی تا 28 درصد فروکش کرد؛ این در حالی بود که ظرف ماه‌های اخیر انواع پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی با رقابت سنگین قیمتی بیش از 100 درصدی مورد دادوستد قرار می‌گرفت و سقف رقابت برای این محصول در سومین هفته از بهمن ماه نیز 46 درصد بود.

افزایش عرضه پ.پ شیمایی ادامه‌دار شد

ظرف چهارمین هفته از بهمن ماه بالغ بر 5 هزار و 113 تن انواع پلی‌پروپیلن شیمایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این رقم نسبت به حجم عرضه در هفته قبل (سومین هفته از بهمن ماه) رشدی 251 تنی داشت؛ این رقم بیشترین حجم عرضه هفتگی این محصول پس از خرداد ماه امسال بود. رشد حجم عرضه پ.پ شیمایی در فروکش رقابت در این رینگ تاثیری بسزا بر جای گذاشت. بخشی از این رشد حجم عرضه مربوط به برقراری عرضه‌های سلف بود، به این ترتیب صنایع تکمیلی که با هدف تامین مواد اولیه در میان مدت وارد بازار شده بودند، این فرصت را یافتند که به خرید سلف روی آورده  و این موضوع از رقابت برای محصولات عرضه شده به شکل نقدی کاست.

میزان تقاضای ثبت شده برای پ.پ شیمایی در رینگ فیزیکی بورس کالا در چهارمین هفته از بهمن ماه به 7 هزار و 673 تن رسید و در نهاین 5 هزار و 28 تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

رقابت قیمتی در رینگ این محصول نیز در هفته مورد بررسی در محدوده صفر تا 28 درصد نوسان داشت.