2 پیش بینی از قیمت نفت در سال 2021

14:15 - 1400/01/17
بازار نفت در سال 2021 با چه روندی روبه رو خواهد شد.

پیش‌بینی IHS از آینده بازار

به گزارش «دنیای بورس»، تسنیم نوشت: دانیل یرگین، نایب ‌رئیس موسسه سرمایه‌گذاری ‌ای‌اچ اس مارکت در کنفرانس ویدئویی گفت احتمالا یک سال دیگر (تا اواخر ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲) طول می‌کشد تا تقاضای جهانی نفت به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد.

انتظار یرگین از بهبود تقاضای نفت تقریبا همان پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک است که انتظار ندارند تقاضای سالانه نفت در سال آینده میلادی به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت در اوایل همین ماه اعلام کرد ادامه تقاضای پایین برای سوخت هواپیما ۸۰ درصد از کسری ۱/ ۳ میلیون بشکه در روز تقاضای نفت نسبت به سطح قبل از کرونا را تشکیل می‌دهد.

اوپک هم پیش‌بینی خود را از تقاضای نفت در سال جاری و سال آینده میلادی در گزارش ماهانه خود در ماه دسامبر اعلام کرد و انتظار دارد تقاضا در ۲۰۲۱ برابر با ۸۹/ ۹۵ میلیون بشکه در روز باشد یعنی ۴۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی این گروه در ماه نوامبر که برابر با۳/ ۹۶ میلیون بشکه در روز بود.

یرگین گفت:«به نظر من این شرایط تاثیری بر زمان اوج تقاضای نفت نخواهد گذاشت و هنوز هم در ۲۰۳۰ به اوج تقاضای نفت خواهیم رسید.»

نواک: بازار نفت در ۲۰۲۱ احیا می‌شود

شانا هم نوشت: معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد شرایط بازار نفت ممکن است در سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از بحران کرونا برسد. به گزارش خبرگزاری تاس از مسکو، الکساندر نواک در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: تولید واکسن‌های ویروس کرونا در بازار جهانی به بازگرداندن تقاضای نفت کمک می‌کند و ممکن است بازار در سال ۲۰۲۱ به شرایط پیش از بحران کرونا بازگردد.

وی افزود: با وجود اینکه پیش از پایان سال ۲۰۲۰ شاهد بهبود تقاضا بوده‌ایم، به پارامترهایی که قبل از بحران کرونا داشتیم نرسیدیم. امیدواریم در طول سال ۲۰۲۱ به رقم‌های قبل از همه‌گیری برسیم.

معاون نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه، ممکن است تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱، ۵ تا ۶ میلیون بشکه در روز بهبود یابد.نواک اظهار کرد: امروز، تقاضا هنوز نتوانسته است در مقایسه با دوره پیش از همه‌گیری کرونا و حدود ۷ تا ۸ میلیون بشکه در روز بهبود یابد.

اگرچه من پیش از این گفته‌ام که کاهش تقاضا بسیار بیشتر بود اما بخش بزرگی از آن در حال حاضر بهبود یافته است. انتظار داریم سال آینده تقاضای نفت رشد بیشتری - حدود ۵ تا ۶ میلیون بشکه در روز - داشته باشد. این پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای است.