با تعیین مبنای قیمت‌گذاری محصول‌های پتروشیمی و فرمول محاسبه اعلام شد

مصوبه‌ جدید در صنایع پایین دست

15:51 - 1400/01/17
همزمان با اعلام جزییات مصوبه‌های جدید کارگروه تنظیم بازار، با تعیین مبنای قیمت‌گذاری محصول‌های پتروشیمی ایران و فرمول جدید محاسبه، دفتر توسعه صنایع پایین دست مرجع قیمت‌ها شد. براین اساس آیین نامه ۱۱ بندی نحوه قیمت گذاری محصول‌های پتروشیمی در کارگروه تنظیم بازار شورای رقابت به تصویب رسید.
مصوبه‌ جدید در صنایع پایین دست

 نشریه‌های معتبر

براساس مصوبه‌ جلسه بیست و نهم کارگروه تنظیم بازار، ۴ نشریه معتبر بین المللی برای قیمت‌گذاری محصول‌های پتروشیمی تعیین شدند. براین اساس محصول‌های پلیمری؛ نشریه «ICIS»، محصول‌های شیمیایی؛ نشریه‌های «PLATTS» و «ICIS»، کودها؛ نشریه «FMB» و محصول‌ ال‌پی‌جی؛ نشریه «Argus» خواهد بود.

قیمت درب کارخانه

بر مبنای دیگر مصوبه‌های کارگروه بازار، قیمت درب کارخانه (EX WORK) بر مبنای ۹۵ درصد قیمت FOB ایران در هر گروه کالایی محاسبه می‌شود. همچنین در صورت عدم درج FOB ایران این مقدار از کسر قیمت حمل از FOB یا CFR بازارهای هدف صادراتی مندرج در نشریات بدست می‌آید. بازار هدف یک کالا، دو یا سه کشور مقصد صادراتی آن گروه کالایی است که در شش ماه گذشته حداقل پنجاه درصد صادرات آن گروه کالایی را به خود اختصاص دهد.

محاسبه قیمت‌ها

گزارش کارگروه بازار نشان می‌دهد به دلیل وجود نوسان‌های زیاد در یک بازار و نیز ایجاد دور قیمت‌گذاری در کالاهایی که FOB ایران آن‌ها در نشریه‌ها درج می‌شود در محاسبه قیمت‌ها از دو یا سه بازار مختلف استفاده می‌شود. در صورت ارائه مستندهای مبنی بر فاصله زیاد بین قیمت صادراتی یک کالا با قیمت نشریه‌ها در یک دوره زمانی حداقل ۶ ماهه ضرایب تصحیح در قیمت‌های اعلامی درج می‌شود.

هزینه حمل شده

هزینه حمل به‌روز شده در دوره‌های سه ماهه از مجله‌های «PLATTS»، از مستندات ارائه شده از صادرکنندگان محصول‌ها و یا از شرکت‌های بزرگ بازرگانی استعلام می‌شود. قیمت گریدها در یک گروه کالایی بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده نسبی آن‌ها (مصرف مواد اولیه و کمکی، نرخ تولید) اعلام می‌شود.

دیگر مصوبه‌ها

دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در موارد خاص و با هدف تامین گریدهای مورد نیاز و ایجاد ثبات در بازار به ۵ درصد قیمت محاسبه شده مجاز به ایجاد نوسان در فرمول محاسبه شده است. تمام موارد استفاده از این اختیار باید ظرف مدت یک هفته پس از اجرا به کارگروه تنظیم بازار محصول‌های پتروشیمی گزارش شود و مواردی که بیش از ۵ درصد تغییر قیمت نسبت به فرمول های محاسبه شده ضروری باشد، باید قبل از اجرا در کارگروه مطرح شود. این در حالی است که تا اطلاح ثانوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی مرجع محاسبه و اعلام قیمت EXW خواهد باشد.

در بند پایانی گزارش کارگروه بازار تعریف کالای فاقد محدودیت عرضه به صورت «گرید هر کالا در هر شرکت تولیدکننده محصول پتروشیمی که در طول یک ماه قبل از زمان بررسی تمام عرضه ها کمتر از ۹۰ درصد عرضه نقد به فروش رفته باشد» تعیین شد.