امروز شورای رقابت درباره پتروشیمی‌ها تصمیم می‌گیرد

نگرانی پتروشیمی‌ها از یک اقدام غیرضروری

16:40 - 1400/01/17
به نظر می‌رسد شورای رقابت بنا دارد در خصوص تبدیل نرخ تسعیر ارز خوراک بین‌مجتمعی شرکت‌های پتروشیمی از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تصمیم‌گیری کند. در نیمه دوم سال گذشته چنین تصمیمی برای فرآورده‌های فرعی شرکت‌های پالایشی که خوراک واحدهای پایین‌دستی بودند، اخذ شد که با اعتراض زیادی مواجه شد. در شرایطی که با اجرایی شدن سیاست ارز تک‌نرخی، دیگر نیازی به تصمیم‌های تنش‌زا نخواهد بود.
نگرانی پتروشیمی‌ها از یک اقدام غیرضروری

جلسه امروز 

 در سال‌های اخیر و پس از جهش‌های متوالی نرخ ارز در اوایل دهه 90 شمسی، نرخ‌گذاری ارزی محصول‌ها و همچنین مواد اولیه صنایع مختلف همیشه مورد توجه فعالان بورسی بود. در این خصوص تفاوت معنادار نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد باعث شد نحوه محاسبه ارز در صورت‌های مالی در بخش هزینه‌ها همیشه یکی از پرسش‎های ثابت تحلیل‌گران و سهام‌داران باشد. در یک سال گذشته برای دومین بار است که موضوع تغییر نرخ تسعیر ارز خوراک مجتمع‌های پتروشیمی مطرح می‌شود.

پیش از این با اعتراض‌های فراوانی که به وزارت نفت در خصوص تغییر نرخ تسعیر ارز محصول‌های فرعی پالایشی به ارز آزاد شد، در ابلاغیه بار دیگر نرخ‌گذاری ریالی مواد اولیه شرکت‌های پتروشیمی بر اساس ارز مبادله‌ای ادامه یافت. وزیر نفت در آن زمان به عدم لزوم اجرای این برنامه با توجه به لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره کرد. به این ترتیب با اجرایی شدن این مهم در اقتصاد کشور خود به خود نرخ خوراک بر اساس ارز آزاد به شرکت‌های پتروشیمی تحویل داده می‌شود.

در شرایط کنونی نیز اخبار از تنش دوباره این بار برای خوراک بین‌مجتمعی خبر می‌دهد. نرخ ارز آزاد می‌تواند اثر مثبتی بر سودآوری واحدهای پتروشیمی که خوراک سایر واحدها را تامین می‌کنند، داشته باشد. از سوی دیگر سایر واحدها که معمولا از این خوراک‌ها استفاده می‌کنند (مانند اتیلن) با افزایش بهای تمام‌شده فروش مواجه خواهند شد. باید در انتظار تصمیم شواری رقابت در این خصوص بود با این حال به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌گذاری کلان در خصوص حذف نرخ ارز مبادله‌ای از اقتصاد کشور مطرح شدن این موضوع در شرایط کنونی چندان لزومی ندارد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد، شورای رقابت امروز بر سر تغییر نرخ خوراک تصمیم می‌گیرد. در حالی موضوع دستیابی به ارز صادرات مواد پتروشیمی ایران به چین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که تازه‌ترین خبرها حاکی از برخی تلاش‌ها برای تغییر مبنای تسعیر ارز خوراک‌ بین مجتمع‌ها براساس نرخ ارز آزاد حکایت دارد.

مصوبه پتروشیمی‌ها

در همین حال  با مصوبه شورای رقابت کالاهای فاقد محدودیت عرضه تعیین تکلیف شدند و سامانه سایا به بهین یاب متصل می‌شود. براساس مصوبه شورای رقابت، همه کالاهای پتروشیمیایی عرضه شده در بورس کالایی که در طول یک ماه قبل از زمان بررسی در تمام عرضه‌ها کمتر از ۹۰ درصد عرضه به فروش رفته باشد، فاقد محدودیت عرضه هستند. همچنین بر مبنای همین مصوبه اطلاعات سامانه بهین یاب برای استفاده در سامانه سایا در اختیار اتحادیه سراسری تامین نیاز پتروشیمی قرار می‌گیرد.