سازوکار دولت برای تصحیح چرخه مالی

16:46 - 1400/01/17
 دولت همچنان که مشکل دارایی‌های بد در فضای اقتصادی کشور را متاثر از ابزارهای در اختیار حل می‌کند، به دنبال نظارت بیشتر سیاست‌گذار پولی و اعمال تصمیم‌هایی همچون تعیین مکانیزم علمی نرخ سود بانکی در جهت رونق کسب و کار است.

معاون وزیر اقتصاد معتقد است: درست است که در شرایط انحصار چند جانبه دولت باید مداخله کند ولی مکانیزم بازار نیز در این قضیه مقصر است. از منظر حسین میرشجاعیان باید ترکیبی از نظارت بیشتر و مداخله دولت به اضافه رفع مشکلات بنیادینی که منجر شده نظام بانکی به این روز بیفتد به کار بیفتد تا در جهت حل مسائل حرکت کنیم؛ به بیانی دیگر به نظر من اکنون حل مشکلات مربوط به سود بانکی از راهی میگذرد که کمک کند انجماد مالی در نظام بانکی کاهش پیدا کند.

از سویی دیگر نظارت بیشتر هم باید مدنظر قرار گیرد. بانک‌ها اکنون در شرایطی هستند که منابع خود را به گونه‌ای تخصیص داده‌اند که قدرت نقد شوندگی آن بسیار پایین است و نیاز داریم به تمهیداتی که از این وضعیت رد شویم. یکی از این روش‌ها استفاده از AMC؛  Asset Management Company(شرکت‌های مدیریت دارایی) ادغام یا مدیریت دارایی یا نهادهای مدیریت دارایی است که دنیا از آن استفاده می‌کند.

میرشجاعیان در توضیح این موضوع می‌گوید: باید بگویم که در دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که دارایی‌های بد را می‌خرند. مثل کاری که بانک مرکزی می‌کند که مثلا اموال کاسپین را می‌خرد و در افزایش نقدینگی در اختیار آن قرار می‌دهد که مشکلاتش حل شود. با این حال بعد از آنکه از این فضای کنونی رد شدیم باید به دنبال نظارت بیشتر بانک مرکزی باشیم تا دوباره دچار چنین وضعیتی نشویم. اگر تمهیدات لازم صورت بگیرد، بار دیگر عرضه افزایش یافته و اگر عرضه افزایش سود بانکی خودش کاهش می‌یابد.

صحبت‌های معاون وزیر اقتصاد را اینجا بخوانید.