دو راهی بانک‌های ایرانی

19:13 - 1400/01/17
یک بانکدار ارشد ایرانی معتقد است در مسیر نوسازی صنعت بانکداری و اصلاحات جدی آن، برخی از بانک‌های ایرانی یا باید ادغام شوند و یا اینکه تعطیل شوند.

تعداد بانک‌های فعال در ایران باید در 6 سال آینده حداقل نصف شود و برای نوسازی صنعت بانکداری ایران که با مشکل وام‌های سمی مواجه است، باید تعدادی از بانک‌ها تعطیل و ادغام شوند.

 پرویز عقیلی؛ مدیرعامل بانک خاورمیانه که در نشست مجمع ایران و اروپا در زوریخ حضور یافته است، به «رویترز» می‌گوید: سازماندهی مجدد کامل ترازنامه حدودا 700 میلیارد دلاری بخش بانکی ایران، حدود 180 تا 200 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این در حالی است که به باور این بانکدار بانک‌های ایرانی نمی‌توانند از عهده این هزینه بربیایند.

عقیلی که بانکدار سابق عضو بانک «HSBC» انگلیس است همچنین از برنامه گام به گام هماهنگ ساختن تدریجی صنعت بانکداری ایران با استانداردهای جهانی و جدید بازل 3 حمایت کرد.

به گفته وی مدیریت بانک‌ها 3 سال فرصت خواهند داشت تا ترازنامه‌های خود را بهبود ببخشند. پس از آن، بانک‌هایی که دارایی‌های تجاری‌شان همچنان کمتر از 6 درصد کل دارایی‌های دارای ریسکشان باقی بماند، «به کلی تعطیل خواهند شد.»

در مقابل، بانک‌هایی که درصد دارایی‌های تجاری‌شان بین 6 تا 10 درصد باشد، ممکن است ادغام شوند برای ادامه فعالیت به دنبال جذب سرمایه جدید باشند و تا زمانی که آن‌ها بتوانند به میزان کافی سرمایه جمع آوری کنند، تقسیم سود توسط آن‌ها میان سهامداران ممنوع خواهد بود.

در بازه زمانی 6 ساله، از 35 بانکی که وجود دارد، حدود 13 تا نیمی از کل بانک‌ها باقی خواند ماند. عقیلی معتقد است:‌چه بخواهیم و چه نخواهیم دولت باید شجاعت به خرج دهد و برخی از این بانک‌ها را تعطیل کند. این بانک‌ها واقعا شکل قابل قبولی ندارند.