تفاهم‌نامه مالی ایران با روسیه

19:33 - 1400/01/17
نخستین تفاهم‌نامه تامین مالی برای ایران بعد از سخنرانی ضدبرجامی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد.

دو روز پس از نمایش ضدایرانی دونالد ترامپ، نخستین تفاهم‎نامه تامین مالی بین ایران و روسیه منعقد شد. این قرارداد از دو وجه سیاسی و اقتصادی برای ایران حائز اهمیت خواهد بود؛ نخست اینکه شرکت‌های روسی به‌‌رغم اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به اعتباردهی به ایران شد‌ه‌اند. موضوعی که انعکاس‌دهنده اهمیت وجهه سیاسی این قرارداد برای ایران است.

افزون بر این، قرارداد منعقدشده یک اتفاق جدید اقتصادی نیز محسوب می‌شود؛ چراکه در این قرارداد تامین مالی، ایران به جای انعقاد قرارداد تامین مالی با بانک، با یک موسسه بیمه‌ای تفاهم کرده است. موضوعی که می‌تواند تضمینی برای اجرایی شدن قرارداد و تامین مالی با دغدغه کمتر شود.

تفاهم‌نامه مزبور روز گذشته میان بانک مرکزی ایران و موسسه دولتی بیمه صادراتی روسیه (اکسیار) امضا شد. سهامداران عمده این شرکت دولتی، بانک VEB و مرکز صادرات روسیه هستند. ظرفیت اعتباری در حال انبساط این شرکت نیز در حدود 5.3 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

انعقاد قراردادهای این‌چنینی از یکسو با ارائه سیگنال به سایر سرمایه‌گذاران تصویر ریسک اعتباری ایران را بهبود خواهد بخشید و از سوی دیگر با رعایت استانداردها و الزام‌ها، دروازه تجارت جهانی را به روی ایران خواهد گشود. چند ماه پیش كلید اتصال سوییچ كارت‌های بانكی ایران و روسیه در ادامه گسترش ارتباطات بانكی در سطح بین المللی زده شده بود.

گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید:‌ پاتک روسی به هدف ترامپ