واکاوی پیشران جدید معاملات مسکن

19:56 - 1400/01/17
خانه‌اولی‌ها با پیشران جدید مسکن در حال خیز جدیدی برای موقعیت خرید در معاملات مسکن هستند. این در حالی است که پرداخت وام برای خانه اولی‌ها با رشد 300 درصدی همراه بوده است.

دنیای اقتصاد: سهم «خانه‌اولی»ها در معاملات مسکن، با خروج جهشی سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» به سمت بازار خرید آپارتمان افزایش یافت. بررسی‌ها درباره اثر وام مسکن «یکم» بر تحریک تقاضای مصرفی نشان می‌دهد این صندوق با تاخیر یکساله، توانست شهریور امسال در نقش پیشران معاملات ملک ظاهر شود و حضور «خانه‌اولی»‌ها در بازار را تقویت کند.

روند دریافت وام «یکم» در تهران ۳۰۰ درصد نسبت به پارسال رشد کرده و باعث شده است سهم «خانه‌اولی»‌ها در معاملات ماهانه املاک مسکونی پایتخت از یک درصد در سال ۹۵ به ۶ درصد در ماه‌های اخیر افزایش یابد. جریان پرداخت این نوع تسهیلات، نه‌تنها در تهران که در سایر شهرها نیز به شکل محسوس در حال صعود است.

پیش‌تر با توجه به مدل تعریف‌شده در صندوق پس‌انداز مسکن - پرداخت وام به شرط یک سال سپرده‌گذاری معادل نصف مبلغ تسهیلات - انتظار می‌رفت موتور پرداخت وام مسکن «یکم» در سال دوم فعالیت این صندوق یعنی از تابستان ۹۵ راه بیفتد؛ اما موانع ۴ گانه در این مسیر، طول زمان دسترسی «خانه‌اولی»‌ها به وام را به حداقل ۱۸ ماه افزایش داد.

دو مانع، تا حدودی برطرف شده و در صورت رفع کامل همه آنها، حجم فروش آپارتمان به این گروه در پایتخت به حداقل ۳ هزار واحد در ماه افزایش می‌یابد.

گزارش تفصیلی را اینجا بخوانید.