واگذاری سهام «بن‌رو» منتفی شد

21:00 - 1400/01/17
از قرار معلوم واگذاری شرکت «بن رو» سایپا به رنو منتفی شده و معاون وزیر صنعت با هدف مذاکرات جدید با مسئولان رنو، راهی فرانسه شد.

پس از مدت‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، سرانجام واگذاری سایت بن‌رو در حوالی ساوه به رنو منتفی شد. منصور معظمی؛ مدیرعامل ایدرو به دنبال آن است تا مواردی از قرارداد با رنو را مورد تجدیدنظر قرار دهد. گفته می‌شود سایت سمنان، سایت تبریز و سایت گرمسار برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته شد. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو منتفی شدن تولید رنو در بن‌رو را به‌نوعی سنگ‌اندازی در مسیر این قرارداد تلقی می‌کنند.

آن طور که یک منبع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: مدیرعامل ایدرو پنج‌شنبه هفته گذشته به قصد مذاکرات جدید با مسئولان رنو، راهی فرانسه شد و در حال حاضر مشغول مذاکره در مورد جایگزینی بن‌رو برای تولید محصول‌های جدید این خودروساز در ایران است.

طبق قراردادی که تابستان سال جاری میان ایدرو و رنو به امضا رسید، بنا شد سایت بن‌رو به‌عنوان آورده این سازمان، به رنو واگذار شود تا خودروساز فرانسوی فعالیت جدید را در ایران، در این سایت آغاز کند. بن‌رو که در شهرستان ساوه مستقر است، پیش‌تر میزبان خودرویی به نام فیات سی‌ینا (متعلق به بخش خصوصی) بود، اما در نهایت سایپا آن را خرید و هم‌اکنون آریو و وانت پراید را در سایت موردنظر به تولید می‌رساند.

در این شرایط، سازمان گسترش قصد داشت به‌واسطه برداشتن بن‌رو در ازای طلب از سایپا، سهم و آورده خود در قرارداد با رنو را از این مسیر تامین کند. در صورت تحقق این برنامه، ایدرو به‌نوعی با یک تیر دو نشان می‌زد، به نحوی که هم طلب از سایپا را صاف می‌کرد و هم تعهد در قرارداد رنو را به اجرا در می‌آورد.

در نهایت شرایط برای واگذاری بن‌رو به رنو محقق نشد تا حالا سازمان گسترش و خودروساز فرانسوی مجبور شوند گزینه‌ای دیگر را برای اجرای قرارداد مشترک در نظر بگیرند. آن‌طور که خبر می‌رسد شانس گرمساری‌ها برای میزبانی از محصول‌های رنو بیش‌تر است. طبعا اگر رنویی‌ها گزینه‌های جایگزین بن‌رو را نپسندند، آنگاه ایدرو باید فکری به حال تامین نقدینگی جهت انجام تعهد مالی در قرارداد رنو بکند.

شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) با تولید تولید خودرو سایپا 151 و آریو ، یکی از شرکت های تجاری سایپا است.

در همین رابطه بخوانید: قرارداد رنو به آخر خط نرسید؟