هیجان سکه اوج گرفت

21:04 - 1400/01/17
قیمت سکه در معاملات امروز با رشد نزدیک به 20 هزار تومانی به یک میلیون و 436 هزار تومان رسید. روند معاملات بازار نقدی سکه کاملا به موج هیجانی در این بازار اشاره دارد. همراه با جهش قیمت سکه در بازار طلای داخلی، قیمت آتی سکه در بورس کالا نیز با رشد قابل توجهی مواجه شد. شدت نوسانات در معاملات آتی بسیار بالا رفته و با توجه به اهرم موجود در معاملات حدود 45 درصد نوسان روی سرمایه اصلی را شاهد هستیم.
هیجان سکه اوج گرفت

در معاملات امروز دلار رشد اندکی را تجربه کرد و همچنان پایین‌تر از سطح روانی 4100 تومان معامله ‌شد. طلا در بازار جهانی نیز اولین روز معاملات هفته گرچه در ابتدا با رشد اندکی آغاز کرد اما تا ساعت تنظیم این گزارش شاهد افت نزدیک به 8 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی هستیم. در شرایطی که بازارهای اثرگذار روند کم‌نوسانی را تجربه کردند سکه اما بار دیگر در مسیر صعودی می‌تازد.

دلایل متعددی برای رشد قیمتی پرشتاب سکه عنوان می‌شود. در شرایطی که وضعیت فعلی بازارهای اثرگذار سیگنالی برای قیمت سکه در برندارد مهم‌ترین رکن در حمایت از رشدهای پرشتاب قیمتی سکه را می‌توان انتظارات موجود عنوان کرد. وضعیت طلا در بازار جهانی چندان روشن نیست و حتی احتمال افزایش فشار از ناحیه دلار نیز مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد انتظارات صعودی در بازار ارز سوخت کافی برای ایجاد هیجان در سکه ایجاد کرده است.

الگوی تقاضا در بازار ارز در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که انتظار برای اوج‌گیری نرخ دلار در اواخر سال جاری میلادی  وجود دارد. در این خصوص در سال گذشته در چنین روزهایی رشد پرشتاب نرخ دلار آغاز شد و در مدت اندکی نرخ دلار تا اوایل دی به بیش از 4100 تومان نیز رسید. به این ترتیب در فاصله زمانی حدود یک‌ماه نرخ دلار رشد نزدیک به 400 تومانی را تجربه کرد. بر این اساس به نظر می‌رسد عامل اصلی رشد قیمتی سکه و به تبع آن قراردادهای آتی سکه انتظار برای تکرار الگوی رشد قیمتی دلار است.

گرچه افزایش تقاضا و رشد نرخ دلار در سال جاری نیز همچنان مورد انتظار است اما نکته‌ای که احتمالا فعالان بازار به آن کم‌توجه هستند نوسانات نرخ دلار از ابتدای سال است. دلار از هفته‌های پایانی مرداد به تدریج از کانال 3800 تومانی جدا شد و از میانه‌های مهر به کانال 4 هزار تومانی وارد شد. دلار از پایان مرداد تاکنون رشد نزدیک به 8 درصدی را تجربه کرده است (حدود 300 تومان). در مدت مشابه سال گذشته دلار رشد نزدیک به 5 درصدی را تجربه کرده بود (حدود 200 تومان).  

رئیس بانک مرکزی در آخرین صبحت‌های خود در خصوص بازار ارز به لزوم توجه به این نکته که دلار در ماه‌های گذشته بخشی از رشد مورد انتظار را پیش‌خور کرده است، اشاره کرد و در این شرایط نباید انتظار رشد پرشتاب را در ادامه سال داشت. به نظر می‌رسد بازارساز ارزی مانعی مستحکم در برابر نرخ دلار در ماه‌های آتی باشد. در این شرایط گرچه احتمال اوج‌گیر نرخ در هفته‌های آتی وجود دارد اما احتمالا میزان رشد چندان شدید نبوده و به نظر می‌رسد هدف نرخ دلار تا پایان سال سطوح کمتر از 4200 تومان باشد.

بر این اساس شاید سقف انتظارات معامله‌گران سکه نسبت به بازار ارز بالاتر از واقعیت بوده و سرکوب شدن این انتظارات می‌تواند تخلیه تدریجی حباب سکه را به دنبال داشته باشد. میزان حباب سکه درمعاملات امروز حتی به سطح 190 هزار تومان نیز رسید. این عدد به فاصله ارزش ذاتی سکه (محاسبه شده بر اساس نرخ دلار در بازار آزاد و قیمت طلای جهانی) با قیمت بازاری اشاره دارد.

نیم‌نگاهی به معاملات آتی سکه

همگام با اوج گرفتن قیمت سکه در معاملات نقدی قیمت آتی سکه نیز رشدهای قابل توجهی را تجربه کرد. قرارداد آتی در سررسید شهریور 97 امروز نوسان بیش از 55 هزار تومانی را تجربه کرد. در حالی‌که قیمت آتی شهریور با افزایش 55 هزار تومانی تا سطح یک میلیون و 678 هزار تومان نیز رشد کرده بود در ادامه اما مسیر اصلاحی تا سطح یک میلیون و 648 هزار در پیش گرفت. با در نظر گرفتن وجه تضمین لازم برای انجام معاملات ده سکه، نوسانات در معاملات آتی حدود 800 هزار تومان (حدود 45 درصد سرمایه اولیه بوده است).

در نوسانات این‌چنینی معاملات برای افراد مبتدی چندان توصیه نمی‌شود. دو عامل مهم در یک ماه آینده واکنش بازارساز ارزی به افزایش تقاضای فصلی ارز و همچنین نوسانات احتمالی طلای جهانی در آستانه نشست دسامبر فدرال رزرو آمریکا است. گرچه همچنان موقعیت‌های خرید با قدرت مشاهده می‌شوند اما حباب سنگین قیمتی سکه انتظار سیگنال منفی را می‌کشد که با عدم همراهی بازارهای اثرگذار مسیر قیمتی سکه و قراردادهای آتی را نزولی خواهد کرد. فارغ از نوسانات شدید کوتاه‌مدت، که قدرت نقدینگی و همچنین هیجانات مانع از ارائه پیشبینی دقیق می‌شود، به نظر می‌رسد به تدریج حباب سکه همگام با نوسانات متغیرهای اثرگذار تعدیل شود.

البته در این میان برخی از فعالان اقتصادی به احتمال حضور تقاضای جدید در بازار سکه اشاره می‌کنند. مهمترین موضوع در این میان کاهش نرخ سود بانکی است که فعالان اقتصادی از آن به عنوان دلیلی برای حضور نقدینگی با نگاه سرمایه‌گذاری و بدون توجه به شرایط واقعی در بازار سکه حضور پیدا کرده است. در این خصوص همچنان نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد و شاید نوسانات قیمتی دلار و سکه بتواند سیگنال روشنی از روند حرکت نقدینگی در بازارها به دست دهد.