با تعیین شرط از سوی مجلس

معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی‌ها تصویب شد

01:20 - 1400/01/18
بر مبنای مصوبه امروز صبح مجلس معافیت از مالیات در بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های بنگاه‌های اقتصادی در حالی به تصویب رسید که برای آن شرط اساسی تعیین شد. با مشخص شدن این موضوع که تنها بنگاه‌هایی مشمول این مصوبه هستند که منجر به خروج از ماده 141 قانون تجارت شوند، دادوستدها در بازار امروز با واکنش‌های متفاوتی همراه شد. «دنیای بورس» بر مبنای مصوبه مجلس تازه‌ترین تحولات در این باره را رصد می‌کند.
معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی‌ها تصویب شد

«دنیای بورس» در دیده‌بان بورس سه‌شنبه 21 آذر و در رالی صعودی نمادهای خودرویی در آن دوره به این موضوع اشاره کرده بود که احتمالا معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها تنها برای شرکت‌هایی اعمال خواهد شد که با زیان انباشته سنگین مواجه باشند.

همان‌طور که در گزارش مزبور اشاره شده برخی از فعالان بازار به دنبال انتشار اخبار مبنی بر احتمال بازگشت معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها به دنبال خرید سهام برآمدند. در نتیجه «خودرو» در آن دوره تا سطوح بیش از 300 تومان نیز رشد کرد.

در معاملات امروز نیز با انتشار خبر تصویب معافیت مالیاتی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط مجلس بار دیگر «خودرو» با افزایش تقاضای محسوس مواجه شد و تا سقف قیمتی روزانه نیز رشد کرد.

با این حال مطابق با انتظارات «دنیای بورس» با مشخص شدن این موضوع که تنها بنگاه‌های اقتصادی که مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند (زیان انباشته شرکت‌ها نیمی از سرمایه را از بین ببرد) شاهد عقب‌نشینی قیمتی سهام ایران خودرو هستیم.

بر مبنای تحلیل اخیر ولید هلالات؛ تحلیلگر بازار سرمایه در مجلس بحث معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ثابت و افزایش سرمایه از محل مازاد آن تصویب شد اما به شرطی معاف از مالیات است که منجر به خروج شرکت از ماده 141 قانون تجارت شود. 

ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.

بانک ملت زیان انباشته؛ 143میلیارد تومان، حقوق صاحبان سهام؛ 6850 میلیارد تومانی و سرمایه اسمی؛ 5000 میلیارد تومانی دارد، بنابراین مشمول نیست. ذوب اصفهان زیان انباشته؛ 2140 میلیارد تومان، سرمایه اسمی؛ 3318 میلیارد تومان و حقوق صاحبان سهام؛ 1254 میلیارد تومان است، بنابراین مشمول قانون می‌شود. در این میان ایران خودرو هم خودرو سود انباشته دارد و مشمول این قانون نیست. سایر شرکت‌ها را از طریق تازه‌ترین ترازنامه و بررسی بخش حقوق صاحبان سهام می‌توان بررسی کرد.