پیش فروش قرارداد سکه با موعد یک‌ماهه حذف شد

پایان موعد فرصت بازدهی 100 درصدی

04:17 - 1400/01/18
پیش فروش قرارداد سکه با موعد تحویل یک ماهه از سامانه بانک ملی حذف شد. البته پیش فروش سایر سررسیدها همچون گذشته به قوت خود باقی است. اگرچه پیش‌تر تحلیل‌ها بر امکان تکرار کسب بازدهی بیش از 100 درصد در قراردادها تاکید داشت، حال با تصمیم اخیر که سناریوی جدید پیش‌روی می‌گذارد، نقطه بعدی سرمایه‌گذار به سمت قراردادهای با موعد 3 ماهه است که آنهم با دورنمای تصمیم‌های عرضه‌کننده، معلوم نیست سرمایه‌گذار امکان ثبت نام در موعدهای بعدی داشته باشد؟
پایان موعد فرصت بازدهی 100 درصدی

اخبار موثق میدانی «دنیای بورس» حکایت از این دارد که پیش فروش سکه با موعد تحویل یک ماهه از سامانه بانک ملی حذف شد. در این میان البته پیش فروش سایر سررسیدها همچون گذشته ادامه دارد. در این میان خبرگزاری «ایسنا» هم از توقف پیش فروش یک ماهه سکه خبر داده است.

پیش‌تر «دنیای بورس» در تحلیلی از افزایش عطش برای خرید قراردادها با موعد کوتاه‌مدت خبر داده بود. نکته‌ای که در این میان  وجود داشت، امکان کسب سود با بازدهی قابل توجه در پیش‌خرید یک‌ماهه است.

پیش‌تر تحلیل‌ها نشان می‌داد امکان تکرار کسب بازدهی بیش از 100 درصدی در طول سال با پیش‌خرید یک ماهه سکه با درنظرگرفتن بازار نقدی و مکانیزم‌های موجود در بازار آتی ممکن بود. معلوم نیست با حذف موعد معاملاتی قراردادهای پیش خرید یک ماهه که مکانیزهای موجود در بازار کسب بازدهی بیش از 100 درصد را در طول سال مهیا می‌کرد، چه سناریوی پیش روی سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت؟

پیش‌تر تحلیل‌های ارائه‌شده در زمینه امکان کسب بازدهی تضمینی با اخذ موقعیت فروش در بازار آتی و پیش‌خرید سکه با موعد یک‌ماهه محاسبه شده بود، حال همین سناریو را می‌توان برای محاسبات سه ماهه که قرارداد نزدیک‌تر است، درنظر گرفت. با این اوصاف معلوم نیست عرضه‌کننده در تصمیم‌گیری‌های بعدی دیگر قراردادها را حذف نکند و آنوقت احتمال ادامه این روند بازدهی ممکن است تکرار نشود. «دنیای بورس» پیش‌تر استراتژی معاملاتی کسب سود 100 درصدی را مورد محاسبه قرار داده بود.

در واقع با حذف پیش فروش سکه با موعد یک‌ماهه، سرمایه‌گذار به سمت نزدیکترین سررسید؛ سه ماهه خواهد رفت که مشخص نیست با این رویه‌ای که عرضه‌کننده در پیش گرفته آیا سرمایه‌گذار به دنبال سرمایه‌گذاری و ثبت نام در موعدهای نزدیک‌تر هست یا خیر؟ با این اوصاف برخی از فعالان بازار هم در این باره می‌گویند حذف سررسید یک ماهه سیگنال مثبت به بازار نقدی ارسال می‌کند.