عقب‌نشینی برجامی آمریکا؟

04:44 - 1400/01/18
برخی از نشریه‌های اروپایی مدعی این شدند که شرکای اروپایی در توافقی نانوشته با ایالات متحده بر سر باقی ماندن آمریکا در برجام به نقطه خطوط مشترکی رسیده‌اند اما با این اوصاف بحث اعمال تحریم‌های جدید همچنان مطرح است.

یک روزنامه معتبر آلمانی در گزارشی مدعی شد آلمان، فرانسه و بریتانیا در خطوط اساسی با آمریکا به توافقی دست یافته‌اند تا مانع خروج واشنگتن از برجام شوند. روزنامه «زوددویچه سایتونگ» نوشته است که «اروپا خروج از برجام را عبور از خط قرمز خود می‌داند.»

با این حال این روزنامه آلمانی در ادامه گزارش خود آورده ‌است که آلمان، فرانسه و بریتانیا تا حد زیادی با آمریکا توافق دارند که باید به ایران در مورد وضع تحریم‌های جدید به‌دلیل برنامه موشکی تهران و موضوع‌های منطقه‌ای هشدار داد.

گفته‌های این نشریه در حالی مطرح شد که امانوئل ماکرون؛ رییس جمهور دیداری با همتای خود دونالد ترامپ داشته است. البته رییس‌جمهوری آمریکا در این دیدار بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران تاخ و آن را «افتضاح» خواند و مدعی شده بود این توافق وحشتناک نباید هیچ وقت صورت می‌گرفت. در دیگر سوی ماجرا محمد‌جوادظریف؛ وزیر امورخارجه نیز در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا با ارائه تحلیلی از اوضاع منطقه تاکید کرد: باور دارد در منطقه، از کمبود مذاکره رنج می‌بریم. به گفته وی ما باهم حرف نمی‌زنیم. خیلی در مورد همدیگر حرف می‌زنیم، خصوصا وقتی به اینجا (آمریکا) می‌آییم. اما با هم حرف نمی‌زنیم. ظریف با اشاره به فقر اعتماد‌سازی در میان کشورهای منطقه عنوان کرد: اول کمبود مذاکره داریم و دوم کمبود اعتماد‌سازی. ما می‌توانیم در مورد روش‌های اعتماد با هم صحبت کنیم.

در همین رابطه بیش‎تر بخوانید:

گزارش روزنامه «زوددویچه سایتونگ» آلمان درباره توافق برجامی

سخنان ترامپ با ماکرون در ایالات متحده بر سر برجام

سخنان ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا

پمپئو از سد کمیته روابط خارجی سنا گذشت

مناظره داغ موسویان با ترکی فیصل

چرا عربستان با ایران دشمن است؟

چرا بانک‌های بین‌المللی با ایران کار نمی‌کنند؟

همچنین در سرمقاله دیگر نشریات داخلی نیز بخوانید:

نشانگان سياست خارجي آمريکا/ محمد مهدی مظاهری (روزنامه شرق)

ظریف در لانه زنبور/ فریدون مجلسی (روزنامه شرق)