تاثیر تحریم‌‌ها بر معادن ایران

06:20 - 1400/01/18
تحلیلگران بازارهای جهانی همراه با سرمایه‌گذاران بین‌الملل اعتقاد دارند تحریم‌ها در بخش معدن تاثیری نخواهند گذاشت و البته از دید آنان مولفه‌های دیگری که بیش‌تر داخلی است، موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برشمرده می‌شود.

«تحریم‌ها تاثیر چندانی بر معادن ایران نخواهد داشت»؛ این تیتر خبری بود که وب‌سایت‌های کیتکونیوز و ماینینگ‌ویکلی در ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) به نقل از بی‌ام‌آی‌ریسرچ منتشر کردند و در آن عوامل دیگری را برشمردند که می‌تواند مانع توسعه معادن و صنایع معدنی ایران باشد. آنچه تاکنون مانع فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن و فلزات ایرا بوده، برآمده از بروکراسی ناکارآمد و نبود زیرساخت‌های افی است.

براساس این تحلیل، اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا بر صنعت معدن و فلزات ایران در کوتاه‌مدت چندان تاثیرگذار نیست و پیش‌بینی می‌شود آسیب‌های کمی به این صنعت وارد کند.این گزارش می‌افزاید آنچه بیش از تحریم‌های خارجی، بخش معدن ایران را از خود متاثر می‌کند، چالش‌هایی است که گریبانگیر فعالان این بخش در داخل کشور است.

بی‌ام‌آی‌ریسرچ، شرکتی پژوهشی است که گزارش‌های برآمده از تجزیه و تحلیل بازار مالی، صنعت و اقتصاد کلان را ارایه می‌کند. این شرکت ۲۴ صنعت و ۲۰۰ بازار جهانی را پوشش می‌دهد و دفاتر آن در لندن، نیویورک، پرتوریا، سنگاپور و دوبی مستقر هستند.

مشروح گزارش تحلیلی را در «صمت» اینجا بخوانید.