پس از توافق سران اروپا بر سر مساله مهاجرت رقم خورد

سقوط دلار در برابر ارزهای اروپایی

09:05 - 1400/01/18
در پی رشد ملموس ارزش یورو و و پوند در برابر دلار آمریکا، شاخص دلار در معاملات روز جمعه با افت قابل ملاحظه ای مواجه شد. توافق سران اروپا بر سر موضوع مهاجرت، اصلی ترین محرک رشد یورو به شمار می رود.
سقوط دلار در برابر ارزهای اروپایی

پس از نشستی 10 ساعته سرانجام سران اتحادیه اروپا  بامداد جمعه  در زمینه مساله مهاجرت به توافق رسیدند. ایتالیا که در سال های اخیر به شدت با سیاست های مهاجرتی اتحادیه اروپا مخالفت خود را نشان داده و پیش تر نیز تمام توافق های مد نظر اتحادیه را رد کرده بود، سرانجام به توافقنامه شب گذشته رضایت داد.

در توافق صورت گرفته بنابراین شد که اسکان موقت مهاجران در مکان های کنترل شده ای صورت گیرد که به صورت داوطلبانه از سوی اعضای اتحادیه مشخص خواهد شد. همچنین کمک های مالی به کشورهای مهاجر فرست در قالب این توافق افزایش خواهد یافت و بر کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا نیز افزوده خواهد شد. در عین حال قرار است کمک به ایتالیا و دیگر کشورهایی که در صدر فهرست کشورهای مهاجرپذیر قرار دارند، روندی رو به رشد را تجربه کند.

توافق اروپاییان بر سر مسائل مهاجرتی  و تعیین چهارچوبی جدید برای مواجهه با این موضوع، نگرانی ها در زمینه گسستگی هرچه بیشتر میان اعضای اتحادیه را کاهش داد و همین امر نیز منجر به رشد 0/5 درصدی یورو در برابر دلار آمریکا شد.

در این میان اندی هالدین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی بریتانیا اعلام کرد پس از یک دهه سیاست های پولی انبساطی، رای مثبت وی به افزایش نرخ بهره موضوع عجیبی نخواهد بود. پیش تر فعالان اقتصادی از احتمال مخالفت وی با افزایش نرخ بهره سخن به میان می آوردند. موضع‌گیری هالدین به رشد ملموس ارزش پوند در برابر دلار آمریکا منجر شد.

تا این لحظه از معاملات روز جمعه شاخص دلار با افتی به میزان 0/4 درصد در سطح 94/94 واحد قرار گرفته است. ذکر این نکته ضروری است که در برهه ای از معاملات دیروز شخص دلار با ثبت رقم 95/53 واحد به سقف سالانه خود نزدیک شده بود.