بازیگران بورس (شنبه 9 تیر)

هجوم حقیقی‌ها به سوی سهام لاستیکی‌ها

09:17 - 1400/01/18
حقوقی‌ها تداوم استراتژی‌ موقعیت‌های خرید در سه گروه فلزات اساسی، پالایشی‌ها و بانکی‌‌ها را در راستای حفظ بازار دنبال کردند. در سوی دیگر اما حقیقی‌ها به گروه لاستیکی‌ها روی خوش نشان دادند.
هجوم حقیقی‌ها به سوی سهام لاستیکی‌ها

دنیای بورس: معامله‌گران حقوقی در ادامه روند خریدهای پرحجم خود ، معاملات نخستین روز کاری هفته را نیز با تداوم استراتژی قبلی آغاز کردند.

هر چند همگام با افزایش شاخص کل بورس ، خریدهای سهامداران خُرد بازار نیز به نسبت رشد کرد، اما در نهایت برآیند این خرید و فروش به حفظ بازی در زمین حقوقی‌ها ختم شد؛ به این ترتیب در کارنامه روز شنبه تغییر مالکیت 27 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بازار سهام ثبت شد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

الف) فلزات اساسی: بررسی جزییات جابه‌جایی‌ها نشان از خریدهای پرحجم در نماد فولاد مبارکه اصفهان دارد؛ به طوریکه از حجم معاملات 10 میلیون سهمی «فولاد» در بازار دیروز، نیمی از خریدها توسط حقیقی‌ها و نیمی دیگر از سوی معامله‌گران عمده بود.

در حالی این خریدها به میزان 50 درصد در پرتفوی هر گروه از بازیگران بازار قرار گرفت که در مقابل سهامداران حقیقی حجم بالایی از این سهم را به فروش رسانند. در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» منفی شد. در مقابل سهامداران عمده تمامی از عرضه‌ها را جمع آوردی کرده و در نهایت خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» به حدود 10 میلیارد تومان رسید.

این خریدهای پرحجم باعث شد گروه فلزات اساسی بیشترین تغییرمالکیت را در میان دیگر صنایع بورسی به خود اختصاص دهد. در این روز جابه‌جایی به ثبت رسیده در گروه فلزی به بیش از 14 میلیارد تومان رسید.

فولاد خوزستان و ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این گروه بودند. در حالی خالص خرید سهامداران عمده در نماد «فخوز» به بیش از 2 میلیارد تومان رسید که این روند در «فملی» با تغییر مالکیت 1.6میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد.

البته شركت سرمايه گذاری آتيه انديشان مس به عنوان سهامدار 1.26 درصدی «فملی» اقدام به عرضه 2.3 میلیون سهم کرد. افزون بر این، روندی مشابه در نماد مس شهید باهنر با جمع آوری 600 میلیون تومانی از سوی سهامداران عمده دنبال شد.

ب) گروه پالایشی: گروه پالایشی نیز با جابه‌جایی بیش از 4 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی بازیگران حقیقی به حقوقی از دیگر صنایع مورد توجه معامله گران در بازار امروز بود. در صدر این گروه نیز تمایل به خرید سهام پالایش نفت اصفهان قرار گرفت؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا» به حدود 3 میلیارد تومان رسید.

البته حقوقی‌ها نیم نگاهی نیز به خرید سهام پالایش نفت تهران داشتند که این روند با خالص خرید 500 میلیون تومانی از سوی سهامداران عمده دنبال شد.

از سوی دیگر در معاملات امروزخریدهای پرحجمی را در نماد بورس اوراق بهادار شاهد بودیم. این روند در حالی با خالص خرید بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون تومانی از سوی سهامدارن عمده همراه شد که پتروشيمی شازند خریدهای قابل توجهی در «بورس» داشت؛ به طوریکه این حقوقی با افزودن 9 میلیون سهم «بورس» به پرتفوی خود ، درصد مالکیت خود در این نماد را به 3.66 درصد رساند.

در این میان خود «شاراک» نیز با استقبال از سوی سهامدران عمده روبرو شد؛ به طوریکه حدود 400 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی «شاراک» به پرتفوی معامله گران حقوقی این نماد منتقل شد.

پ) گروه بانکی: در گروه بانکی نیز شاهد فعالیت قابل توجهی از سوی بازیگران عمده بودیم. در حالی خالص خرید به ثبت رسیده در این صنعت به بیش از 2.2 میلیارد تومان رسید که حدود یک میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید پست بانک تعلق داشت.

در این میان بیشترین حجم خرید در نماد «وپست» از سوی صندوق بازارگردانی پست بانک ايران صورت گرفت. این صندوق امروز اقدام به جمع آوری 6.5 میلیون سهم مزبور کرد. صندوق مزبور در مجموع 4 روز اخیر حدود 55 میلیون سهم «وپست» را به پرتفوی خود افزود.

بانک خاورمیانه نیز با خالص خرید 550 میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در بازار امروز بود. در این نماد بیشترین خرید از سوی صندوق سرمايه گذاری مشترک افق كارگزاری بانک خاورمیانه با حجم خرید 12.5میلیون سهم صورت گرفت.

در دیگر نمادهای بانکی نیز شاهد خریدهای مناسبی از سوی سهامداران عمده بودیم. جمع آوری 6.5 میلیون سهم بانک صادرات توسط گروه مالی سپهرصادرات، خرید حدود یک میلیون سهم بانک ملت از سوی دو حقوقی فعال یعنی گروه مالی ملت و صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت و جمع آوری 500 هزار سهم بانک انصار از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصار از جمله این حمایت‌ها بود.

 این در حالی است که بانک تجارت با عرضه قابل توجهی از سوی سهامدار عمده مواجه شد. در این روزشركت بازرگانی تداركات كارآمد پويا ابريشم عرضه 50 میلیون سهم و صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز 15.5 میلیون سهم «وتجارت» را به فروش رساندند.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نشان از آن دارد که این گروه از سهامداران بیشترین خرید را در گروه لاستیک و پلاستیک دارد که با خالص خرید بیش از 900 میلیون تومانی دنبال شد.

در صدر این خریدها نیز تقاضا برای جمع آوری سهام «پکرمان» قرار داشت که با تغییر مالکیت 700 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این نماد دنبال شد.

اما سهامداران خرد بازار بیشترین تقاضا را در سهام چادرملو داشتند. در این روز خالص خرید حقیقی ها در نماد «کچاد» به حدود 2 میلیارد تومان رسید.

سهام هلدینگ خلیج فارس نیز در کانون توجه سهامداران خرد بازار بود. در این روز تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومانی در سهام «فارس» و در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این نماد شکل گرفت.