واکنش رادیکال معالمه‌گران بازار ارز به بودجه ایتالیا

09:15 - 1400/01/21
پس از سقوط شدید شب گذشته یورو در برابر دلار آمریکا، صبح امروز این روند باز هم تداوم یافته و این ارز به کف 11 روزه در برابر دلار رسیده است. تحولات مربوط به بودجه ایتالیا اصلی ترین دلیل تزلزل یورو به حساب می آید.
واکنش رادیکال معالمه‌گران بازار ارز به بودجه ایتالیا

دیشب مشخص شد رقم کسر بودجه در بودجه سالانه مد نظر دولت ایتالیا برابر با 2/4 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. این رقم بسیار نزدیک  به سقف 3 درصدی است که اتحادیه اروپا برای اعضای خود در نظر می گیرد. از زمان انتشار اخبار مربوط به کسر بودجه ایتالیا، نگرانی وسیعی در میان سرمایه گذاران بازار ارز در زمینه احتمال افزایش بدهی های دولت ایتالیا ایجاد شده و موج فروش بر روی یورو شکل گرفته است. ایتالیا پس از یونان بزرگترین میزان بدهی به تولید ناخال  داخلی را در اتحادیه اروپا دارد.

در این میان برخی از تحلیلگران بازار ارز واکنش معامله‌گران را به فاکتور مالی همچون کسر بودجه ایتالیا اغراق آمریز ارزیابی می کنند. شب گذشته ارزش یورو در بربر دلار به میزان 0/9 درصد پایین آمد  که این میزان افت روزانه در 7 هفته اخیر بی سابقه بود. امروز نیز روند نزولی ارزش این ارز در برابر دلار ادامه دارد.

با این وجود انتظار برای تغییر در مختصات بازار وجود دارد چرا که در ادامه روز گزارش های اقتصادی بسیار مهمی در تقویم اقتصادی خودنمایی می‌کنند. کمتر از نیم ساعت دیگر گزارش بیکاری آلمان در ماه سپتامبر منتشر می شود و در ادامه تولید ناخالص داخلی بریتانیا در فصل دوم سال به اطلاع فعالان اقتصادی می رسد. پس از این دو گزارش قرار است شاخص قیمت مصرف کننده اتحادیه اروپا منتشر شود. بعد از ظهر امروز نیز گزارش تولید ناخالص داخلی کانادا در ماه جولای اعلام خواهد شد.

تا این لحظه از معاملات روز جمعه شاخص دلار با رشدی 0/15 درصدی در سطوح بالاتر از 95 واحد قرار گرفته است.