بازیگران بورس (15 بهمن)

تعادل در دو جبهه معامله‌گران بازار سهام

10:46 - 1400/01/21
بازار سهام  در حالی معاملات روز دوشنبه را با شرایط متعادلی سپری کرد که این موضوع در خرید و فروش‌های بازیگران نیز قابل رویت بود؛ به‌طوری‌که امروز سهامداران خرد و عمده، خریدهایی هم‌سطح داشتند. اما در نهایت حمایت معامله‌گران عمده از نمادهای بانکی سبب شد بیش از 19میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شود.  
تعادل در دو جبهه معامله‌گران بازار سهام

دنیای بورس: در معاملات امروز حقوقی‌ها در کنار خرید سهام بانکی، به جمع‌آوری سهام ایران ترانسفو و تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز پرداختند؛ به‌طوری‌که در نهایت خالص خرید 5.5میلیارد تومانی در نماد «بترانس» و 4میلیارد تومانی در نماد «لوتوس» به ثبت رسید. در این راستا 50میلیون سهم «لوتوس» از سوی بانک پارسیان به فروش رفت.

در مقابل سهامداران خرد به جمع‌‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صنايع‌ شيميايي ‌ايران پرداخته و خالص خرید 5.5میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان گروه سرمايه‌گذاري آتيه دماوند به عنوان سهامدار عمده «شیران»، 500هزار سهم مزبور را خریداری کرد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: سهامداران عمده حمایت گسترده‌ای در نمادهای بانکی داشتند؛ به‌طوری‌که خریدهای مزبور انتقال بیش از 6میلیارد تومان به پرتفوی معامله‌گران عمده را به دنبال داشت. بیشترین خرید صورت گرفته نیز در نماد بانک تجارت بود که با افزودن 4.5میلیارد تومان نقدینی به پرتفوی حقوقی‌های «وتجارت» همراه بود. صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني تجارت ايرانیان به عنوان حقوقی فعال در بانک تجارت، اقدام به خرید 12میلیون سهم کرد.

در دیگر نمادهای بانکی نیز حقوقی‌ها به حمایت پرداختند؛ خرید حدود 2میلیون سهم بانک خاورمیانه از سوی دو حقوقی یعنی سرمايه‌گذاري سمند و سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن، خرید 1.5میلیون سهم بانک ملت توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت و جمع‌آوری 100هزار سهم بانک صادرات از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات از جمله دیگر خریدهای صورت گرفته در نمادهای بانکی بود.

ب) شرکت‌های فولادی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای فولادی نیز نشان از آن دارد که فولاد مبارکه اصفهان بر خلاف روزهای قبل، با خرید سهم از سوی سهامدار عمده روبرو شد. بر این اساس500هزار سهم «فولاد» را صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر خریداری کرد.

در همین راستا فولاد خوزستان نیز  با تداوم خرید از سوی سهامدار عمده روبرو شد. به‌طوری‌که شركت سرمايه‌گذاري سامان مجد، یک میلیون سهم «فخوز» را خریداری کرد.

در این گروه مس‌ شهيد باهنر نیز خرید 60هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاري صدرتاءمين را تجربه کرد.

ج) ‌شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تامين شاهد جابه‌جایی بلوکی سهم میان سهامداران عمده بود. در حالی 640میلیون سهم «تاپیکو» معادل یک درصد از سهام مزبور توسط سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي واگذار شد که این سهام را گروه صنعت سلولزي تامين گسترنوين خریداری کرد.

در این گروه، گروه پتروشيمي سرمایه‌گذاری ايرانيان نیز با خرید سهم از سوی سهامدار عمده همراه شد. در این روز بیش از یک میلیون و 300هزار سهم «پترول» توسط شركت سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد خریداری شد.

د)‌ شرکت‌های معدنی: خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده در نماد گل‌گهر، 400هزار سهم این نماد معدنی را خریداری کرد. توسعه معادن و فلزات نیز دیگر نماد این گروه بود که با حمایت سهامدار عمده روبرو شد. بر این اساس بیش از 10میلیون سهم مزبور توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان جمع‌آوری شد.