بازیگران بورس (28 بهمن)

نقش حقوقی‌ها در سمت‌وسوی بازار سهام

10:53 - 1400/01/21
بازیگران عمده بازار در جریان معاملات روز یکشنبه نیز به روند حمایتی خود از بازار ادامه دادند و خریدهای پرحجمی را در کارنامه خود ثبت کردند. بر این اساس در جریان معاملات امروز بیش از 24میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد.
نقش حقوقی‌ها در سمت‌وسوی بازار سهام

دنیای بورس: در معاملات امروز حقوقی همچنان خریدار سهام بانکی بودند. البته در این میان به جمع آوری سهام تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز توجه نشان دادند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «لوتوس» به 3.5میلیارد تومان رسید. در مقابل سهامداران خرد به جمع آوری سهام «های وب» و «افق کوروش» پرداختند؛ به طوری که خالص خرید حقیقی ها در هر کدام از دو نماد مزبور به بیش از یک میلیارد و 700میلیون تومان رسید.

در این میان 130هزار سهم «های وب» توسط بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه لوتوس پارسیان خریداری شد. در نمادتازه وارد «افق» نیز به دنبال صف خرید سنگین تشکیل شده ، سهامدار عمده یعنی گروه مديريت صنعت خرده فروشي كوروش اقدام به عرضه یک میلیون سهم کرد، ولی همچنان صف خرید بیش از 58میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: امروز نیز حقوقی‌ها به خرید سهام بانکی پرداختند؛ به طوریکه بیشترین خالص خرید را حقوقی‌ها در این گروه داشتند که با انتقال حدود 13میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده بانکی همراه بود.  در صدر این خریدهای مزبور نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وبملت» به 6میلیارد و 500میلیون تومان رسید. صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت به عنوان حقوقی فعال در «وبملت» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 6میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

بانک تجارت نیز با جابه‌جایی 2.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی از دیگر نمادهای بانکی مورد توجه معامله گران عمده بود.  همچنین در دیگر نمادهای بانکی نیز شاهد خرید سهامداران عمده بودیم؛ به طوریکه 2میلیون سهم  بانک پارسیان از سوی گروه مالي بانك پارسيان خریداری شد. جمع آوری  100هزار سهم بانک صادارت از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات نیز از دیگر خریدهای حقوقی ها در نمادهای بانکی بود.

افزون بر این، بانک سینا نیز با خرید از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو شد؛ در این روز بیش از 4میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني بانك سينا و حدود یک میلیون و 500هزار سهم نیز از سوی شركت مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن خریداری شد.

ب) شرکت‌های معدنی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که سرمايه‌گذاري توسعه نوردنا به عنوان سهامدار عمده در نماد باما، اقدام به خرید 8هزار سهم کرد. این حقوقی در معاملات روز شنبه نیز 500هزار سهم «کاما» را خریداری کرده بود.

در این گروه معدني‌ دماوند نیز شاهد خرید حدود 30هزار سهم از سوی شركت مهندسي كاوه پوشش بناساز بود. سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات نیز امروز شاهد تداوم خرید از سوی سهامدار عمده بود. به طوری که امروز نیز 2میلیون سهم دیگر «ومعادن» توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری شد. همچنین در این گروه معادن منگنز ایران نیز خرید 20هزار سهمی از سوی شركت سرمايه گذاري سليم را تجربه کرد.

ج) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز فولاد خوزستان مجدد شاهد رفتار نوسانی از سوی سهامدار عمده بود؛ گروه توسعه اقتصادي پايندگان که در جریان معاملات روز شنبه به خرید سنگین 280میلیون سهمی پرداخته بود، امروز مجدد در نقش فروشنده ظاهر شد و 56میلیون سهم دیگر «فخوز» را واگذار کرد. در همین راستا فروسيليس‌ ايران‌ نیز با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس بیش از 14میلیون سهم «فروس» از سوی شركت كارآفرينان صنعت ذوب فلزات واگذار شد.

این در حالی است که مس‌ شهيد باهنر با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد؛ در این روز 100هزار سهم مزبور از سوی شركت سرمايه گذاري صدرتاءمين به عنوان سهامدار عمده و مالک 78.23درصدی سهام «فباهنر» خریداری شد. همچنین امروز یک سهامدار حقیقی که مالک 3درصد از سهام «فروس» است، اقدام به خرید 10هزار سهم مزبور کرد.