بازیگران بورس (29 بهمن)

کدام نمادها در کانون توجه بازار سهام بودند؟

10:54 - 1400/01/21
معامله‌گران حقیقی توانستند اختیار تغییر مالکیت‌ها را در اختیار خود قرار دهند. در حالی حقوقی‌های بازار در 5 روزکاری گذشته با حمایت ها و خریدهای قابل توجه خود، نقدینگی را در اختیار داشتند که سرانجام در معاملات امروز سهامداران خرد موفق شدند، تغییر مسیر جابه‌جایی را به سمت خود هدایت کنند. بر این اساس امروز حدود 9میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر سبد سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.
کدام نمادها در کانون توجه بازار سهام بودند؟

دنیای بورس: در معاملات امروز سهامداران خرد به جمع آوری سهام تازه وارد فروشگاه‌هاي زنجيره اي افق كوروش پرداختند. بر این اساس خالص خرید حقیق‌ ها در این نماد به 12میلیارد و 600میلیون تومان رسید. البته سهامدار عمده «افق» به عرضه خود در این نماد ادامه داد؛ هر چند گروه مديريت صنعت خرده فروشي كوروش اقدام به عرضه 9 میلیون سهم مزبور کرد، ولی همچنان صف خرید بیش از 31 میلیون سهمی برای آن باقی ماند. البته حقیقی‌ها به خرید سهام سیمان خوزستان نیز تمایل نشان دادند که تقاضای بالا برای خرید سهام مزبور سبب شد سهامدار عمده شرکت به عرضه سهم بپردازد. بر این اساس 15میلیون سهم «سخوز» از سوی سيمان سپاهان به فروش رفت.

در مقابل حقوقی‌ها بیشترین حمایت را از نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عمل آوردند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «لوتوس» به 3میلیارد و 600میلیون تومان رسید.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در حالی گروه بانکی در مدت اخیر شاهد حمایت سهامداران عمده بودند که در بازار امروز، حقیقی‌ها به خرید سهام مزبور تمایل نشان دادند؛ به طوری که بیش از 6میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بانکی جابه‌جا شد. در این میان بخش عمده ای از خریدهای مزبور به جمع آوری سهام بانک تجارت تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وتجارت» به 6.2میلیارد تومان رسید. پخش شایعه تایید افزایش 457 درصدی سرمایه بانک تجارت را می‌توان عامل اصلی در  بازگشت متقاضیان به صف خرید نمادهای بانکی و به خصوص سهام «وتجارت» دانست.

بانک ملت نیز با خالص خریدی در حدود 2میلیارد تومان از دیگر نمادهای بانکی مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بود. صندوق سرمايه گذاري بازرگرداني ملت به عنوان حقوقی فعال در «وبملت» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 2میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

در نماد بانک خاورمیانه نیز دو حقوقی شرکت به خرید سهم پرداختند؛ سرمايه‌گذاري سمند و سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن به عنوان دو سهامدار عمده در «وخاور» در مجموع حدود یک میلیون سهم این بانکی را خریداری کردند.

این در حالی است که بانک پارسیان شاهد جابه‌جایی بلوکی توسط سهامداران عمده بود. در حالی 235میلیون سهم معادل 1.7درصد از سهام «وپارس» از سوی سرمايه‌گذاري تدبير عرضه شد که در مقابل شركت فراز و فرود اقتصاد آينده این میزان سهم را خریداری کرد.

در نماد بانک سینا نیز دو سهامدار عمده به خریدهای خود در این نماد ادامه دادند. در این روز بیش از یک میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني بانك سينا و 500هزار سهم نیز از سوی مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن خریداری شد.

ب) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز فولاد خوزستان مجدد با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس امروز نیز گروه توسعه اقتصادي پايندگان بیش از 36میلیون و 500هزار سهم دیگر «فخوز» را واگذار کرد.

ج) شرکت‌های معدنی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات در بازار امروز با خرید مجدد سهم از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد؛ به طوریکه  امروز نیز 800 هزار سهم دیگر «ومعادن» توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری شد. همچنین در این گروه معادن منگنز ایران نیز خرید 30هزار سهمی از سوی سرمايه‌گذاري سليم را تجربه کرد.

در نماد باما نیز خرید و فروش‌هایی از سوی حقوقی‌ها شکل گرفت؛ در حالی شركت ايجاد ابنيه وعمران تابران اقدام به عرضه 2میلیون و 500هزار سهم «کاما» کرد که در مقابل 300هزار سهم مزبور توسط سرمايه‌گذاري توسعه نوردنا خریداری شد.