بازیگران بورس (11 اسفند)

حمایت حقوقی‌های بازار در نخستین روز هفته

11:03 - 1400/01/21
بورس تهران در حالی معاملات روز شنبه را با کاهش 924واحدی شاخص کل بورس آغاز کرد که در این روز سهامداران عمده به حمایت از بازار پرداختند. به این ترتیب در جریان معاملات امروز بیش از 16میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.
حمایت حقوقی‌های بازار در نخستین روز هفته

دنیای بورس: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در معاملات نخستین روز هفته جاری نشان از آن دارد که سهامداران عمده بیشترین خرید و یا با عبارت دقیق‌تر حمایت را در نماد بانک ملت داشتند که با جابه‌جایی 4میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وبملت» همراه شد. در این میان 2میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت خریداری شد. نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود که خالص خرید 4میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد.

در مقابل سهامداران خرد به خرید سهام بانک صادرات پرداختند. به طوری که بیش از 9میلیارد تومان نقدینگی را از این نماد به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان دو سهامدار عمده «وبصادر» به عرضه سهام اقدام کردند؛ 20میلیون سهم از سوی شركت خدمات پشتيباني مهر78 و 100هزار سهم نیز توسط صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات به فروش رفت.

الف) گروه فلزات اساسی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای فلزی نیز نشان از آن دارد که فروسیلیس با عرضه سنگین سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس 28میلیون و 500هزار سهم «فروس» از سوی شركت كارآفرينان صنعت ذوب فلزات عرضه شد.

ب) گروه محصول‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز امروز گروه پتروشيمي سرمایه‌گذاری ايرانيان شاهد جابه‌جایی سهم میان دو سهامدار عمده بود؛ امروز 190میلیون سهم حدود یک درصد از سهام «پترول» از سوی شركت طراحان فرازسپه عرضه شد که این میزان سهم را گروه توسعه مالي مهرآيندگان خریداری کرد.  در نماد سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايي ‌ايران نیز گروه سرمايه‌گذاري آتيه دماوند به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و 100هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

ج) شرکت‌های معدنی: رصد خرید و فروش های انجام شده در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که صندوق توسعه معادن وفلزات آرمانی به عنوان سهامدار عمده در نماد توسعه معادن و فلزات به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 200هزار سهم دیگر را خریداری کرد.

د) شرکت‌های خودرویی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای خودرویی نیز نشان از جابه‌جایی بلوکی در نماد پارس خودرو دارد. بر این اساس حدود 3میلیارد و 233میلیون سهم «خپارس» معادل 14.22درصد از سهام این خودرویی از سوی سرمايه‌گذاري وتوسعه صنعتی نيوان ابتكار بخش 1 عرضه شد که به پرتفوی سرمايه‌گذاري وتوسعه صنعتی نيوان ابتكار افزوده شد. همچنین در این روز بيمه پارسيان به عنوان دیگر حقوقی «خپارس» به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 50میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.