بازیگران بورس (19 اسفندماه)

چرخش اختیار دادوستدهای سهام به سمت کوچک‌ترها

11:07 - 1400/01/21
سهامداران خرد به دنبال جو مثبت ایجاد شده در معاملات امروز بازار سهام، به خریدهای بیشتری پرداختند. این امر سبب شد تا تغییر مالکیت‌ها در اختیار سهامداران حقیقی شود؛ به این ترتیب امروز بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی جابiجا شد.
چرخش اختیار دادوستدهای سهام به سمت کوچک‌ترها

دنیای بورس: بررسی خریدهای صورت گرفته نشان از آن دارد که خریدهای پرحجمی توسط سهامداران خرد در نماد بانک صادرات انجام شد. به طوریکه 86درصد از خریدهای امروز «وبصادر» توسط حقیقی ها بود. در نهایت خالص خرید حقیقی ها در این نماد به 3.3میلیارد تومان رسید. در این میان گروه مالی سپهر صادرات به عنوان سهامدار عمده «وبصادر» اقدام به خرید 5میلیون سهم کرد. در مقابل 200هزار سهم این نماد بانکی از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه شد.
همچنین امروز سهامداران خرد به خرید نمادهای شیمیایی از جمله شوینده و گلتاش نیز تمایل نشان دادند؛ تقاضای بالا برای خرید سهام مزبور سبب شد تا حقوقی های این دو نماد به عرضه سهم بپردازند. بر این اساس بیش از 500هزار سهم «شوینده» از سوی شركت سرمايه گذاری گروه صنايع بهشهرايران و 2میلیون سهم «شگل» نیز توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به فروش رفت.

در مقابل سهامداران عمده به جمع آوری و حمایت از نمادهای پالایشی پرداختند. به طوریکه در مجموع خالص خرید حقوقی ها در نمادهای این گروه به بیش از 5میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام پالایش نفت اصفهان قرار داشت؛ بر این اساس بیش از 3میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های «شپنا» منتقل شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد که بانک ملت با جمع آوری 400هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت روبه‌رو شد. گروه مالی بانک پارسيان نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک پارسیان به خرید بیش از 2میلیون سهم پرداخت.

در همین راستا بانک خاورمیانه نیز از حمایت سه سهامدار عمده برخوردار شد، سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن، گروه صنعتی سپاهان و شركت سام الكترونيک در مجموع بیش از 3میلیون سهم «وخاور» را خریداری کردند.

صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ايران نیز از دیگر حقوقی‌های فعال در بازار امروز بود که حدود 9میلیون سهم بانک تجارت را به پرتفوی خود افزود.

ب) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به عرضه‌های خود در نماد  سرمايه گذاری دارويی تامين ادامه داد و امروز نیز 10میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

سبحان دارو نیز دیگر نماد دارویی بود که جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده را تجربه کرد. بر این اساس 4میلیون و 400هزار سهم مزبور از سوی شركت سرمايه گذاری اعتلاءالبرز عرضه شد و در مقابل به پرتفوی بيمه پاسارگاد منتقل شد.

ج) شرکت‌های معدنی: رصد جابه‌جایی‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از واگذاری 10میلیون سهم گل گهر توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر دارد. در همین راستا توسعه معادن و فلزات نیز فروش 10هزار سهمی از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان را تجربه کرد.