بازیگران بورس (20 اسفند)

خریدهای پرحجم سهامداران خرد در نماد « تاپیکو »

11:07 - 1400/01/21
بورس تهران در حالی معاملات امروز را با رشد 2900واحدی شاخص کل سپری کرد که در این روز سهامداران خرد توانستند با خریدهای پرحجم خود، تغییر مالکیت را اختیار گرفتند.
خریدهای پرحجم سهامداران خرد در نماد « تاپیکو »

دنیای بورس: خالص خرید حقیقی‌های بازار در معاملات امروز به حدود 65میلیارد تومان رسید که بخش عمده ای از آن به جمع آوری سهام «تاپیکو» تعلق داشت؛ به طوری که امروز بیش از 20میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد این نماد منتقل شد. در نهایت نیز تقاضای بالا برای خرید این نماد سبب شد تا صف خرید سنگین 46میلیون سهمی برای آن باقی بماند.

در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهام سرمایه گذاری بیمه پرداخته و خالص خرید خود در این نماد را به بیش از 8میلیارد تومان رساندند. در این میان 2میلیون سهم «وبیمه» از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی صبانيک خریداری شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نشان از تمایل بالای سهامداران خرد به جمع آوری سهام پالایش نفت تبریز دارد؛ به طوریکه حدود 11میلیارد تومان از سهام «شبریز» به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شد. در این راستا 7میلیون و 600هزار سهم «شبریز» از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده عرضه شد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تهران نیز به واگذاری 2میلیون سهم اقدام کرد.

در همین راستا پالایش نفت اصفهان نیز با واگذاری 350هزار سهمی از سوی سرمايه‌گذاری تدبيرگران آتيه ايرانيان مواجه شد. در این میان روند عرضه ها در نماد پالایش نفت بندرعباس به مراتب سنگین‌تر بود؛ به طوریکه 35میلیون سهم این شرکت از سوی سهامدار عمده یعنی بانک رفاه كارگران به فروش رفت.

ب) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز تقاضای خرید از سوی سهامداران خرد شکل گرفت. در این میان فولاد کاوه جنوب کیش با استقبال زیادی روبرو شد که در نهایت خالص خرید حقیقی ها در این نماد به بیش از 7میلیارد تومان رسید. بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان سهامدار 18درصدی «کاوه»، اقدام به عرضه 17میلیون سهم کرد.

ج) شرکت‌های معدنی: در میان تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز، چادرملو با عرضه 12میلیون سهمی از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر روبه‌رو شد. در مقابل بیش از 6هزار سهم معدنی‌ دماوند توسط شركت مهندسی كاوه پوشش بناساز خریداری شد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن داشت که بانک خاورمیانه با عرضه و تقاضا از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شد. در حالی امروز صندوق سرمايه گذاری مشترک افق كارگزاری بانک خاورمیانه به فروش حدود 3میلیون سهم «وخاور» پرداخت که در مقابل بیش از یک میلیون سهم این شرکت از سوی سام الكترونيک خریداری شد.

گروه مالی بانک پارسيان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پارسیان یک میلیون و 100هزار سهم این نماد بانکی را خریداری کرد.