بازیگران بورس (18 اسفند)

« فولاد » و « خپارس » در کانون خرید معامله‌گران

11:07 - 1400/01/21
بورس تهران نخستین روز کاری هفته را کم‌نوسان آغاز کرد به‌طوری‌که شاخص کل با افزایش 180واحدی همراه شد. در این روز معامله‌گران در دو زمین متفاوت به خریدهای قابل‌توجهی اقدام کردند.
« فولاد » و « خپارس » در کانون خرید معامله‌گران

دنیای بورس: در حالی سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه پرداختند که در سمت دیگر معامله‌گران خرد تمایل زیادی به خرید سهام پارس خودرو نشان دادند. در نهایت حدود 6.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در جریان معاملات امروز بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد فولاد مبارکه بود؛ امروز خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از 3میلیارد تومان رسید.

همچنین در جریان معاملات امروز سهامداران عمده به خرید سهام ملی مس ایران نیز توجه نشان داده و حدود 3میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید این سهام به پرتفوی خود افزودند. در مقابل بیش از 5میلیون سهم فولاد کاوه جنوب کیش از سوی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی به فروش رفت.

فروشگاه‌های زنجيره‌ای افق كوروش نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود که با خالص خریدی در حدود 3میلیارد تومان از سوی حقوقی‌ها همراه شد.

در سمت مقابل سهامداران خرد در خرید سهام خودرویی اشتیاق نشان دادند. در این میان جمع‌آوری سهام پارس‌خودرو با حجم قابل‌توجهی ادامه یافت. به‌طوری‌که با خریدهای صورت گرفته در نهایت 7میلیارد و 600میلیون تومان بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این گروه سایپا به فروش 2میلیون سهم کمک فنر ایندامین اقدام کرد. الکتریک خودرو شرق نیز با عرضه سهم از سوی گروه صنعتی قطعات اتومبيل ايران مواجه شد که این امر با فروش 2میلیون سهمی همراه بود.

ايران‌ ترانسفو و پتروشیمی مبین نیز نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بودند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «بترانس» به 3.7میلیارد تومان و در نماد «مبین» به 2.2میلیارد تومان رسید. در این میان یک میلیون و 500هزار سهم «بترانس» از سوی سهامدار عمده یعنی شركت صنعت وتجارت آداک به فروش رفت.

الف)‌ بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد که امروز بیش از 13میلیون سهم بانک خاورمیانه از سوی شركت سام الكترونيک خریداری شد. همچنین امروز شركت سرمايه گذاری تامين آتيه مسكن نیز به عنوان دیگر حقوقی فعال در «وخاور» اقدام به خرید یک میلیون و 400هزار سهم کرد.

این در حالی است که گروه مالی ملت به عنوان حقوقی فعال در بانک ملت، به واگذاری 10میلیون سهم این نماد بانکی اقدام کرد. در همین راستا صندوق سرمايه گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی نیز حدود 100هزار سهم «وبملت» را فروخت.

ب)‌ شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز چادرملو با واگذاری 5میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر مواجه شد. اما در مقابل معدنی‌ دماوند خرید 300 سهم توسط شركت مهندسی كاوه پوشش بناساز را تجربه کرد.

ج)‌ شرکت‌های دارویی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای دارویی نیز نشان از آن دارد که 20میلیون سهم سرمايه گذاری دارويی تامين از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به فروش رفت. این در حالی است که سرمايه‌گذاری اعتلاءالبرز به عنوان حقوقی فعال در نمادهای سبحان دارو و گروه دارویی سبحان به خرید سهم پرداخت

د)‌ شرکت‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز گروه پتروشيمی سرمایه گذاری ايرانيان با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس امروز شركت طراحان فرازسپه بهمراه صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر بیش از 30میلیون سهم «پترول» را واگذار کردند. در همین راستا گروه توسعه مالی مهرآيندگان نیز به عنوان سهامدار عمده درنماد صنايع پتروشيمی كرمانشاه ، 5میلیون سهم را فروخت.

سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين نیز دیگر نماد این گروه بود که عرضه سنگینی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد؛ به طوریکه 814میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی و حدود 200میلیون سهم نیز از سوی شركت پتروشيمی فن آوران واگذار شد.