بازگشت دلار و سکه از سطوح مقاومتی

قدرت‌نمایی بازارساز ارز در سطح روانی

11:19 - 1400/01/21
در معاملات امروز روند افزایشی بازار دلار و سکه پایان یافت. نرخ ارز در بازار داخلی همچون روزهای گذشته تحت تاثیر نوسان درهم صعودی شد و در مقطعی به کانال قیمتی جدید ورود کرد. با این حال نرخ ارز با مدیریت هوشمندانه بازارساز پس از تجربه سه رشد متوالی وارد محدوده منفی شد. سکه نیز که در ثبات اونس طلا با دلار همگام شد و به اصلاح قیمت پرداخت.
قدرت‌نمایی بازارساز ارز در سطح روانی

دنیای بورس: در معاملات دومین روز هفته ترمز صعودی دلار کشیده شد. ساعت 18 امروز هر دلار آمریکا ضمن تجربه افت 130 تومانی به بهای 14 هزار و 720 تومان به فروش رفت. با افت 0.87 درصدی شاخص ارزی کشور روند افزایشی دلار که از چهارشنبه گذشته آغاز شده بود متوقف شد. دلار با قیمت 14 هزار و 900 تومان معاملات یکشنبه خود را آغاز کرد و تحت تاثیر بازیگران افزایشی بازار توانست پیش از ظهر به بالای مرز 15 هزار تومانی نیز صعود کند. این رویه رو به رشد دلار بیشتر ناشی از انتظارات صعودی معامله‌گران بازار بود. برخی از افراد پس از عدم تمدید معافیت هند و چین برای خرید نفت از ایران انتظار رشد بیشتر دلار به کانال‌های بالاتر را داشتند. با این حال عمده دلیل رشد دلار در چند روز اخیر را می‌توان در نوسان نرخ حواله درهم جستجو کرد. همبستگی نرخ دلار و درهم در روزهای گذشته به طور کامل در بازار ارزی کشور مشاهده شده است. با اخلال در عرضه درهم از سمت امارات، نرخ حواله این ارز صعودی شد و امروز به اوج 4 هزار و 100 تومانی رسید. درست در همین زمان دلار توانست از مرز 15 هزار تومانی عبور کند. با این حال این اوج‌گیری دوام چندانی نداشت و نرخ حواله درهم در ادامه معاملات نزولی شد و تا 4 هزار و 40 تومان عقب نشست.

علاوه بر اثر جفت ارز دلار و درهم، قدرت‌نمایی بازارساز ارزی هم به طور مستقیم معاملات بازار دلار را متاثر کرد. صرافی‌های معتمد بانک مرکزی که در روزهای قبل تحرک چندانی در برابر رشد دلار از خود نشان نداده بودند، امروز با  اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه حضور قدرتمندی در بازار ارزی کشور داشت. صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار مندرج بر تابلوی خود را تا 14 هزار و 700 تومان افزایش دادند تا با حذف فاصله آربیتراژی، تقاضای کاذب را از بازار حذف کنند. این افزایش قیمت به حدی بود که در مواقعی فاصله آربیتراژی منفی شد، یعنی قیمت دلار صرافی‌ها از نرخ ارز بازار آزاد بیشتر شد. این جسارت مثال‌زدنی بازارساز در کنار عرضه ارز از بالا باعث شد تا دلار خیلی سریع به زیر مرز روانی بازگردد و در پایان معاملات در محدوده منفی قرار گیرد.

امروز بهای سکه نیز به تبعیت از دلار نزولی شد. هر سکه طرح جدید طی معاملات امروز 20 هزار تومان افت کرد و ساعت 18 به بهای 5 میلیون و 70 هزار تومان معامله شد. از ابتدای روز و همگام با رشد دلار، سکه نیز وارد مدار صعودی شد و موفق شد تا سقف 5 میلیون و 130 هزار تومان هم بالا رود. با این حال عبور از مقاومت 5 میلیون و 100 تومانی باعث شد تا فعالان بازار سکه ضمن شناسایی سود به فروش خود شدت دهند و مقدمه افت سکه پس از 3 صعود متوالی را فراهم آورند. امروز به واسطه تعطیلی بازارهای جهانی قیمت اونس طلا ثابت بود و تاثیری بر بهای سکه نگذاشت و انتظارات ارزی فعالان بازار سکه مطابق روزهای اخیر توانست لگام نوسان سکه را در دست گیرد. همزمان با افت دلار قیمت، سکه نیز کاهشی شد و با فاصله گرفتن از سطوح مقاومتی به قیمت پایانی پنجشنبه بازگشت و سود انباشته ابتدای هفته را تخلیه کرد.