بازیگران بورس (21 اردیبهشت)

شروع هفته بازار سهام در زمین حقوقی‌ها

11:20 - 1400/01/21
بازار سهام نخستین روز کاری هفته را با بازی بزرگان در ایجاد موقعیت‌های خرید برای برخی نمادها همچون فولاد مبارکه آغاز کرد. بدین ترتیب شروع هفته در اختیار حقوقی‌های بازار قرار گرفت.
شروع هفته بازار سهام در زمین حقوقی‌ها

دنیای بورس: معاملات نخستین روز کاری هفته با خالص خرید بیش از 77میلیارد تومانی بازیگران عمده همراه شد. در این میان بخش عمده ای از خریدهای مزبور در نماد فولاد مبارکه اصفهان بود. به طوری که 14میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» جابه‌جا شد.

بررسی خریدهای صورت گرفته در نماد «فولاد» نشان از جمع آوری سهم توسط سه سهامدار عمده دارد. به طوریکه یک میلیون سهم مزبور از سوی شركت توسعه سرمايه رفاه، 5میلیون سهم توسط موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير و 300هزار سهم نیز توسط شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا خریداری شد.

در ادامه این روند معامله گران حقوقی به حمایت از سهام پالایش نفت بندرعباس پرداختند و خالص خرید 13میلیارد و 400میلیون تومانی را در این نماد ثبت کردند. در حالی بانک رفاه کارگران به عنوان سهامدار عمده «شبندر» و مالک 33.55درصدی سهام مزبور، اقدام به خرید 4میلیون سهم کرد که صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر حدود 400هزار سهم را واگذار کرد. در همین راستا پالایش نفت اصفهان نیز خرید 3میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري صنايع شيميايي ايران و 2میلیون سهم توسط شركت توسعه سرمايه رفاه را تجربه کرد.

الف) گروه فلزات اساسی: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای فلزی نشان می دهد که فولاد اميركبيركاشان با عرضه 4میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد. این در حالی است که فولاد خراسان خرید بیش از 100هزار سهمی توسط شركت سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات را تجربه کرد. شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد ملی مس ایران به خرید 400هزار سهم پرداخت.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بانک ملت شاهد خرید 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني ملت بود. روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با خرید یک میلیون سهم توسط گروه مالي بانك پارسيان دنبال شد.

این در حالی است که بانک پاسارگاد عرضه بیش از 2میلیون سهمی توسط سرمايه‌گذاري خوارزمي را تجربه کرد. در نماد بانک صادرات نیز در حالی 13میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهرصادرات و حدود 11میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات خریداری شد که در مقابل دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «وبصادر» به عرضه سهم پرداخته و در مجموع بیش از 21میلیون سهم را فروختند.

ج) گروه محصول‌های شیمیایی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان می دهد که سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايي ‌ايران با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو شد. در این راستا 2.5میلیون سهم از سوی شركت بازرگاني و خدمات بندري ايران و 100هزار سهم توسط صندوق سرمايه گذاري نماد صنعت و معدن خریداری شد. در همین راستا گسترش نفت و گاز پارسيان نیز شاهد خرید بیش از 100هزار سهمی از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا بود. پاكسان‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 100هزار سهمی از سوی بیمه ملت را تجربه کرد.

 د) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر خودرو یعنی سایپا شاهد تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس امروز نیز گروه سرمايه‌گذاري سايپا اقدام به خرید 11میلیون و 300هزار سهم «خساپا» کرد.