بازیگران بورس (4 تیر)

« خساپا » و « فولاد » در کانون خرید معامله‌گران

11:30 - 1400/01/21
با حفظ نقدینگی در دست سهامداران حقوقی، نماد دو شرکت سایپا و فولاد مبارکه در کانون خرید معامله‌گران قرار گرفت.

دنیای بورس: معاملات روز سه‌شنبه با انتقال بیش از 40میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی همراه شد. در این میان خرید سهام سایپا و فولاد مبارکه در کانون توجه معامله‌گران، ولی در دو مسیر جداگانه بود؛ به طوریکه سهامداران عمده به خرید سهام سایپا پرداخته و خالص خریدی در حدود 20میلیارد تومان را به این نماد اختصاص دادند. در مقابل فولاد مبارکه با انتقال 19میلیارد و 300میلیون تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی، در فهرست نمادهای مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت.

در نماد سایپا 5 سهامدار حقوقی به خرید سهم پرداختند. بر این اساس 99میلیون سهم مزبور از سوی سهامدار عمده یعنی سرمايه‎گذاري گروه صنعتي رنا خریداری شد. این حقوقی با خرید سهام یادشده، درصد مالکیت خود در سایپا را به 15.92درصد رساند. گروه سرمايه‌گذاري سايپا نیز با جمع آوری 14میلیون سهم، از دیگر خریداران این سهم در بازار امروز بود. همچنین پيشگامان بازرگاني ستاره تابان ، تجارت الكترونيك خودروتابان و سرمايه‌گذاري وتوسعه صنعتي نيوان ابتكار نیز در مجموع 500هزار سهم سایپا را خریداری کردند.

در بازار این روز معامله‌گران حقیقی به خرید سهام صنايع پتروشيمي خليج فارس نیز تمایل نشان دادند که این روند با انتقال بیش از 12میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «فارس» همراه شد. در این میان موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير به عنوان سهامدار بالای یک درصدی «فارس»، 150هزار سهم مزبور را خریداری کرد. 

بیمه دانا نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بود که خالص خرید 5.5میلیارد تومانی را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد. به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید این سهم، سهامدار عمده شرکت یعنی سرمايه‌گذاري صباتامين به عرضه 10میلیون سهم پرداخت. در پایان معاملات نیز «دانا» با صف خرید بیش از یک میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

از سوی دیگر حقوقی‌های بازار به حمایت از نمادهای شیمایی پرداختند. در صدر این خریدها جمع آوری سهام پلي پروپيلن جم بود که خالص خریدی در حدود 11میلیارد تومان را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايي‌ ايران نیز با ثبت خالص خرید 8میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار امروز بود.

در میان دیگر جا‌به‌جایی‌های این روز، خرید 9میلیون سهم بانک صادرات از سوی گروه مالي سپهر صادرات قرار داشت. در همین راستا سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات نیز به خریدهای خود در نماد چادرملو ادامه داد و امروز نیز 5 میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در همین راستا خود «ومعادن» خرید بیش از 3میلیون سهمی از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان را تجربه کرد.

در نماد «پترول» نیز جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده شکل گرفت. در حالی 100میلیون سهم «پترول» معادل یک درصد از سهام توسط گروه توسعه مالي مهرآيندگان عرضه شد که این میزان سهم را صنايع پتروشيمي خليج فارس خریداری کرد. امروز فولاد کاوه جنوب کیش نیز با واگذاری 4میلیون سهم از سوی مديريت سرمايه‌گذاري كوثر بهمن روبه‌رو شد.