بازیگران بورس (19 تیر)

خرید بزرگان با سوخت « شیران » و « جم‌پیلن »

11:33 - 1400/01/21
دادوستدهای بازیگران بورس در یک روزمانده به پایان هفته با استراتژی بزرگان سهام مبنی بر خرید دو نماد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و پلی‌پروپیلن جم دنبال شد.

دنیای بورس: معاملات روز سه‌شنبه در حالی با تغییر مالکیت 47میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی همراه شد که بخش عمده‌ای از این رقم به خالص خرید صورت گرفته در نمادهای شیمیایی تعلق داشت. در صدر این موضوع نیز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايي ‌ايران قرار داشت که خالص خرید 12میلیارد و 500میلیون تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در این میان صندوق سرمايه‌گذاري نماد صنعت ومعدن به عنوان سهامدار حقوقی «شیران» به خرید 10میلیون سهم پرداخت.

 در ادامه این روند نیز حمایت حقوقی‌ها از نماد پلي پروپيلن با خالص خرید بیش از 10میلیارد تومانی معامله‌گران حقوقی بود. همچنین در این روز سهامداران عمده به خرید سهام بانک تجارت نیز تمایل نشان داده که روند مزبور با انتقال بیش از 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وتجارت» همراه شد. در این میان صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران خرید سنگین در حدود 226میلیون سهم را به ثبت رساند.

در مقابل سهامداران خرد بیشترین خرید را در بازار امروز در نماد بیمه البرز داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به 7میلیارد و 200میلیون تومان رسید. به دنبال تقاضای بالای سهامداران حقیقی، حقوقی شرکت به عرضه سهم پرداخت. بر این اساس 25میلیون سهم «البرز» از سوی گروه مديريت ارزش سرمايه صندوق بازنشستگی كشوري به فروش رفت. در نماد بیمه آسیا نیز شركت صباميهن به عرضه های خود ادامه داد و امروز نیز یک میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. در همین راستا بیمه دانا نیز با عرضه 100هزار سهمی از سوی شركت تامين سرمايه بانك ملت مواجه شد.

در ادامه نیز جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری خوارزمی قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» به 5میلیارد تومان و در نماد «وخارزم» به 4.5میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای بانکی نیز دو سهامدار عمده به عرضه سهام بانک خاورمیانه پرداختند. بر این اساس حدود 20میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري سمند و 5میلیون سهم دیگر نیز توسط صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه عرضه شد.

این در حالی است که بانک صادرات شاهد حمایت سهامداران عمده بود. 16میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهرصادرات و 200هزار سهم توسط صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات خریداری شد. همچنین در حالی بیمه سلامت ایران در معاملات روز دوشنبه بیش از یک میلیارد و 600میلیون سهم بانک صادرات را عرضه کرده بود که امروز یک میلیارد سهم را بازپس گرفت.

در میان نمادهای فولادی نیز کالسیمین تداوم خرید سهم از سوی بيمه مركزي را تجربه کرد. بر این اساس این حقوقی امروز نیز یک میلیون و 500هزار سهم دیگر «فاسمین» را خریداری کرد. در همین راستا فولاد کاوه جنوب کیش نیز خرید 100هزار سهمی توسط شركت سهامي بيمه ايران را تجربه کرد.

در میان نمادهای پتروشیمی نیز پتروشیمی شازند شاهد خرید بیش از 600هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي بود. این در حالی است در گروه پالایشی ، «شپنا» با عرضه بیش از 7میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي ايران مواجه شد. نفت سپاهان نیز دیگر نماد این گروه بود که با عرضه 50هزار سهمی از سوی گروه پتروشيمي تابان فردا مواجه شد.