تکلیف بیمه مرکزی برای تدوین برنامه جامع نظارت

11:46 - 1400/01/21
مجمع عمومی سالانه عادی بیمه مرکزی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بیمه مرکزی و سایر اعضای مجمع برگزار شد. در این جلسه پس از ارائه گزارش توسط غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گزارش عملکرد بیمه مرکزی و صنعت بیمه کشور مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفت.

دنیای اقتصاد: دژپسند با اعلام رضایت از عملکرد بیمه مرکزی ابراز امیدواری کرد: صنعت بیمه کشور با تمرکز بر رویکردها و روش‌های نوین بیمه‌ای به راهبر بیمه‌ای منطقه تبدیل شود. وزیر اقتصادی گفت: بیمه مرکزی مکلف شد برنامه‌ای جامع برای تقویت نظارت بر بیمه‌ها ارائه کند.

او با اشاره به اینکه صنعت بیمه در کشور رشد قابل‌توجهی داشته است، گفت: با این حال با وضعیت مطلوب فاصله داریم. وی با بیان اینکه درحوزه بین‌الملل صنعت بیمه وارد قرارداد‌های دو جانبه و چندجانبه شده که به ایمنی روابط تجاری و گردشگری کمک می‌کند، افزود: در بحث فناوری در صنعت بیمه به تحولات پایه‌ای نیاز داریم که به تامین مالی بیمه کمک خواهد کرد.

دژپسند گفت: یکی از مسائلی که در مجمع بر آن تاکید شد این بود که تنوع خدمات بیمه‌ای و پوشش آن در کشور بیشتر شود. وی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در برنامه ششم توسعه ۷ درصد پیش‌بینی شده گفت: شاید این عدد کمی زیاد باشد، اما ضریب نفوذ فعلی که حدود 2.8 دهم درصد است با وضع مطلوب فاصله دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در برخی موارد حس آلودگی و فساد در برخی بیمه‌ها وجود دارد که به رئیس کل بیمه مرکزی تاکید شد در این زمینه برنامه‌ای جامع برای مقابله با آن ارائه کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص صندوق تامین خسارات حوادث طبیعی گفت: موضوع در صحن مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفت که با توجه به اینکه دولت بخش مربوط به بار مالی را قبول کرد امیدواریم در شورای نگهبان تصویب شود.دژپسند با بیان اینکه بیمه آمادگی کامل را برای اجرای تشکیل این صندوق دارد، گفت: بیمه مرکزی باید برنامه اجرایی آن را تدوین و درخصوص آن اطلاع‌رسانی کند.

همچنین سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی گفت: صنعت بیمه عملکرد مناسبی به ویژه در بیمه‌های تولیدی و اتکایی نشان می‌دهد.وی افزود: در مجمع امسال بیمه مرکزی این جلسه تاکید شد که صنعت بیمه درخصوص رشد و توسعه انواع بیمه‌ها اجرای طرح‌های نوین در صنعت بیمه و فرهنگ‌سازی بیمه اقدام کند.سلیمانی گفت: در این جلسه تکلیف ویژه‌ای برای نظارت بر شرکت‌های بیمه‌ای مشخص شد تا این نظارت به‌صورت جامع و در قالب سیستم یکپارچه هوشمند باشد.