جنون سود در بورس تهران

12:25 - 1400/01/21
در فضای بازار سهام که دادوستدها با غافلگیری، مسیر صعودی را آغاز کرد و شاخص سهام رشد معناداری را به ثبت رساند، حالا اما توصیه به معامله گران چیست؟ چه رویکردی را باید در پیش گیریم که از زیان به دور بمانیم.
جنون سود در بورس تهران

به گزارش «دنیای بورس»، معاملات امروز بورس تهران به طرز غافلگیرکننده صعودی آغاز شد و شاخص سهام توانست در نقطه اوج بیش از 6500 واحد رشد را به ثبت برساند. امری که با خریدهای پرشتاب، تقریبا در همه سهام اتفاق افتاد.

اکنون اما شاهد برگشت این معامله‌گران هیجانی به سمت فروش هستیم و بسیاری از سهم‌ها وارد محدوده منفی در آخرین قیمت‌های معاملاتی خود شده‌اند. عطش سنگینی که به واسطه خریدهای هیجانی تازه‌واردها شکل گرفته بود، خیلی زود فروکش کرده است

اکنون با سنگین شدن عرضه‌ها، باید منتظر سمت تقاضا ماند و ارزش معاملات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگر قیمت‌های پایین فرصت خرید تازه‌ای برای گروهی محسوب نشود، احتمال چرخش مسیر افزایش می‌یابد.

تا این لحظه (11:20) ارزش معاملات در حالی بیش از یک ساعت تا پایان روز مانده از دو هزار میلیارد تومان فراتر رفته و باید دید در ادامه متقاضیان سهام چگونه واکنش می‌دهند. شاخص بورس نیز از نقطه اوج حدود دو هزار واحد عقب نشسته است.

باید توجه داشت در چنین فضایی، معامله‌گران به بهانه‌های متعددی از عقب‌نشینی دلار تا فروش حقوقی‌ها متوصل می‌شوند تا این سیکل هیجانی را تکمیل کنند. بنابراین، فارغ از تحلیل‌های بنیادی باید روایت‌ها یا بهانه‌های بازاری مورد توجه بیشتری قرار گیرند تا در این افت و خیزهای هیجانی دچار زیان نشد.

همچنین تا ساعت 11:20 دقیقه 118 نماد از 319 نماد مورد معامله بورسی در محدوده صف فروش قرار گرفته‌اند. ارزش صفوف فروش این نمادها بیش از 150 میلیارد تومان است. در رابطه با 230 نماد، فاصله محدوده فعلی قیمت از سقف تجربه شده در معاملات امروز بیش از 5 درصد است.