روایت از نخستین روز معاملات سهام

نیم ساعت نخست، 1200 میلیارد تومان/ حمایت تمام‌قد حقوقی‌ها از بورس تهران (800 میلیارد تومان)

12:30 - 1400/01/21
با تاثیرگذاری ریسک های غیراقتصادی بر دادوستدهای امروز بورس تهران که تحلیلگران آن را پیش بینی کرده بودند، بازار در نیم ساعت در دو سوی عرضه و تقاضا متفاوت بود.
نیم ساعت نخست، 1200 میلیارد تومان/ حمایت تمام‌قد حقوقی‌ها از بورس تهران (800 میلیارد تومان)

به گزارش «دنیای بورس»، گرچه صف‌های فروش هیجانی در سهام مشاهده می‌شود از سوی دیگر اما نمی‌توان قدرت تقاضا را نادیده گرفت. حقوقی‌ها در این میان نقش کلیدی را بازی می‌کنند.  ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران به تنهایی در نیم ساعت نخست حدود 1200 میلیارد تومان است که در نوع خود از رکورد قابل توجه خبر می‌دهد.

حقوقی‌ها امروز هر آن‌چه در توان دارند برای بازگرداندن آرامش به بازار در پیش گرفته‌اند. خالص خرید حقوقی‌ها (تغییر مالکیت از سبد حقیقی به حقوقی) تا نیم ساعت نخست معاملات بورس به حدود 800 میلیارد تومان نزدیک شده است.

صف‌های فروش بزرگان بازار در حال جمع شدن است که این سیگنال و امید به بازگشت هر چه سریعتر آرامش می‌تواند به فروکش هیجان در بازار ختم شود.

 نگرانی از عوامل غیراقتصادی حذف نشده اما بیانیه روز گذشته شورای امنیت ملی بویی از درگیری مستقیم نداشت و بنا است احتمالا پاسخ به جنایت آمریکا در مکان و زمان مناسب داده شود. باید توجه داشت که واکنش معامله‌گران به ریسک‌های این‌چنینی برای همه بازارهای سهام جهان طبیعی است. اما نکته‌ای که به تدریج معامله‌گران در صف فروش را با تردید سنگینی مواجه می‌کند این است که اگر بنا باشد هیجان فروش فردا و یا حتی امروز فروکش کند آیا باید همچنان در صف فروش باقی بمانند.

پیش تر خوانده بودیم:

 

فراموش نکنید اصلاح بورس ضروری بود

 بسیاری از معامله‌گران با رویه معاملات آشنایی ندارند. قدیمی‌ترهای بازار و صاحبان کانال‌های تلگرامی نیز در هفته‌های گذشته به جای تلاش برای کنترل هیجان در معاملات عمدتا در صدد داغ کردن سهام برآمدند. زمانی که سهام رشدهای بی‌رویه‌ای را تجربه می‌کند تلنگری نیز می‌توانست هیجان شدید فروش را رقم بزند حال این‌که یک ریسک غیراقتصادی چشم‌گیر فعال شده است.

 اما یک نکته که لازم و ضروری است که به معامله‌گران بورس تهران گوشزد شود: «سهام به اصلاح نیاز داشت» با این حال جنایت روز گذشته آمریکا چاشنی هیجان بورس شد.

 نگرانی از ریسک‌های غیراقتصادی عطش فروش سهام را تشدید کرده است اما نباید اصل داستان را فراموش کرد که سهام یک رالی پرشتاب صعودی را تجربه کرده که طی آن در کمتر از دو ماه حدود 27 درصد رشد مداوم را به ثبت رساند. در چنین شرایطی اصلاح برای بازار لازم بود.

 حال این‌که تنها نگرانی از عوامل غیراقتصادی شدت هیجان را افزایش داده است. در مهرماه چندین ریزش شدید را شاخص سهام تجربه کرد. ریزش بیش از 10 هزار واحدی نیز در آن زمان تعجب بسیاری را به همراه داشت. به نظر می‌رسد حافظه بازار چندان نسبت به ریزش اصلاح سهام و لزوم وقوع آن قوی نیست.

حال اما اتفاق روز گذشته باعث شده که حقوقی‌ها حمایت چشم‌گیری را از سهام داشته باشند و این موضوع گرچه شوکی به سهام وارد کرده است اما می‌تواند مدت زمان اصلاح را به شدت کوتاه کند. البته همچنان باید اخبار از ریسک‌های غیراقتصادی را دنبال کرد و نمی‌توان به آن بی‌اعتنا بود.

خواندن این مطالب را فراموش نکنید: