گزارش مک‌کینزی | آنچه در داووس ۲۰۲۰ گذشت

12:51 - 1400/01/21
موسسه مک کنزی در گزارشی به 4 رویکرد اصلی در باره اجلاس داووس 2020 پرداخته است.
گزارش مک‌کینزی | آنچه در داووس ۲۰۲۰ گذشت

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اتاق بازرگانی تهران، موسسه مک‌کنزی در نگاهی (لینک گزارش) به اجلاس داووس، که همه ساله در روزهای آغازین سال میلادی از طرف مجمع جهانی اقتصاد برگزار می‌شود، چهار محور اصلی و مهم این گردهمایی بزرگان عالم سیاست و اقتصاد را بررسی و ارزیابی کرده است.

  1. ریسک‌های اقلیمی اولویت اول جهان امروز است: گزارش‌های منتشر شده به روشنی نشان می‌دهد که سیاستگذاران و رهبران کسب‌وکارها متقاعد شده‌اند که مشکل تغییرات اقلیمی، یک مساله اولویت چندم نیست بلکه به خطر نزدیک و کنونی است.
  2. خوش‌بینی به چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد: البته پیش‌بینی‌های انجام شده در داووس همیشه درست از آب در نمی‌آید اما در داووس ۲۰۲۰ اغلب تحلیلگران و سخنرانان معتقد بودند که مسائل اقتصاد کلان دنیا دستخوش اتفاق ناگواری نخواهد شد و احتمالا سال  ۲۰۲۰ دوره‌ای خوب برای اقتصاد جهان است و سرمایه‌گذاران دید مثبتی به این سال دارند.
  3. مردم هوش مصنوعی را دوست دارند و از آن می‌ترسند: فناوری و هوش مصنوعی نیز از موضوع‌های محوری داووس ۲۰۲۰ بود. خبرهای خوبی از نتایج مثبت به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه‌های درمان (به‌ویژه سرطان)، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ایجاد واحدهای تولیدی با بهره‌وری بالاتر به گوش می‌رسد. با این حال شهروندان هم‌چنان دغدغه حریم خصوصی را خود را دارند که ممکن است مانع از ورود و توسعه فناوری و هوش مصنوعی به کارهای شخصی و افراد و منازل شهروندان شود.
  4. عصر سهامداران: مشکلاتی مانند تغییرات اقلیمی، دوره سختی برای مدیران و سیاستگذاران شرکت‌ها فراهم کرده است. اکنون دغدغه آنها جذب سرمایه و سرمایه‌گذار نیست بلکه باید جوابگوی سهامداران در رابطه با موضوعات و چالش‌هایی چون زمین، محیط زیست، کارکنان و جامعه باشند. شرکت‌ها باید مشخص کنند ماموریت و هدف‌شان چیست؟ سهامداران چه کسانی هستند و چگونه از موفقیت شرکت منتفع می‌شوند؟ انتخاب هر شرکت بسته به قدرت رقابتش می‌تواند متفاوت باشد. این انتخاب‌ها خصیصه راهبری شرکتی را در سال ۲۰۲۰ تعیین می‌کند.