دورنمای قیمت نفت در نیمه دوم 2020

13:42 - 1400/01/21
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران معتقد است در نیمه دوم سال 2020 با توجه به از سرگیری فعالیت‌های محدود شده به خاطر شیوع کرونا، قیمت‌ نفت خام در بازارهای جهانی به تعادل می‌رسد و افزایش می‌یابد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اتاق بازرگانی تهران، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در تحلیل بازار آتی نفت، برآورد کرد با توجه به بازگشایی فعالیت‌ها در برخی کشورهای اروپایی و شرق آسیا و نیز در برخی ایالت‌های آمریکا، قیمت نفت در نیمه دوم 2020 با جهش همراه باشد.

رضا پدیدار با اشاره به تکانه‌هایی که این روزها در تقاضای خرید نفت خام در جهان رخ داده، افزود: افزایش تقاضای خرید به دلیل برداشته شدن بخشی از تمهیدات مراقبتی کرونا و شروع به فعالیت دوباره برخی بازارها در اروپا و شرق آسیا و کاهش ذخایر نفتی در دنیا که در پی این تقاضا به وجود آمده، قیمت جهانی نفت طی چند روز گذشته را دستخوش تغییر کرده و شاهد افزایش چشمگیر آن هستیم.

وی در این رابطه به گزارش اخیر موسسه بین‌المللی انرژی اشاره کرد و گفت: گزارش‌ها از رشد 14 درصدی قیمت نفت برنت دریای شمال طی روزهای گذشته حکایت دارد و قیمت هر بشکه نفت این منطقه را به بالای 30 دلار صعود کرده‌ در حالی که قیمت نفت سبک وست‌تگزاس ‌اینترمیدیت نیز به 24.97 دلار در هر بشکه رسیده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش ذخایر و نیز بازگشایی برخی بازارها، قیمت نفت در بازار جهانی به تعادل بیشتر نزدیک شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در عین حال به ابتکار نفتی روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه که در سقف تولید خود 11.5 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کرد، این میزان را به زیر 10 میلیون بشکه رسانده ‌است. با توجه به توافقی که این کشور در اجلاس چندی پیش اوپک و اوپک‌پلاس بر سر کاهش تولیدات تا 8.5 میلیون بشکه به امضا رساند، کاهش 2.5 میلیون بشکه‌ای نفت روسیه نیز می‌تواند بر قیمت‌ها اثرگذار باشد.

به گفته رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، در نیمه دوم 2020 بازار جهانی نفت وضعیت قیمتی بهتری را تجربه خواهد کرد و شوک قیمتی هفته‌های اخیر تعدیل می‌شود. وی افزود: با توجه به قراردادهای جدید نفتی برخی کشورهای بزرگ از جمله، آمریکا، عربستان و روسیه برای نیمه دوم امسال، دستیابی به تعادل قیمت‌ها در بازار جهانی نفت محتمل است، بنابراین در نیمه دوم 2020،  قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای 30 دلار در هر بشکه و وست‌تگزاس ‌اینترمیدیت نیز بالای 25 دلار برای هر بشکه را تثبیت خواهند کرد.