یک پیش بینی قابل توجه پالایشی ها |  قیمت نفت نزولی میشود؟

14:20 - 1400/01/21
با برآورد تحلیل ها در طرف های عرضه و تقاضا، قدم بعدی قیمت نفت چه خواهد بود؟

دنیای بورس | بهای طلای سیاه احتمالا در آینده نزدیک به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

جولین لی، تحلیلگر ارشد بلومبرگ در گزارشی هر دو سوی بازار نفت را بررسی کرده و به این نتیجه می­رسد به علت اینکه عرضه از سوی اوپک­پلاس و دیگر تولیدکننده­ها خارج از این گروه از جمله در آمریکای شمالی در حال افزایش است و از سوی دیگر، چشم­انداز رشد تقاضا اندکی به تیرگی گراییده، قدم بعدی قیمت نفت به جای آنکه مانند چند ماه گذشته صعودی باشد، نزولی خواهد بود.

به گفته لی، گروه اوپک­پلاس که از ماه مه تولیدش را به­طور بی­سابقه­ای کاهش داده، از چند روز آینده (اول ماه آگوست) دو میلیون بشکه به تولید خواهد افزود. با این حال، بخشی از این افزایش تولید با کاهش مازاد اعضایی که از سهمیه خود تخطی کرده بودند، جبران خواهد شد و احتمالا بخش دیگری نیز صرف نیاز داخلی این کشورها خواهد شد چراکه در فصل تابستان مصرف برق که با انرژی فسیلی تولید می­شود، افزایش می­یابد.

اما این تنها منبع افزایش عرضه نیست. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان از رقم خوردن اولین رشد هفتگی تولید این کشور از ماه مارس دارد. علاوه بر این، کارکنان صنعت شیل آمریکا نیز در حال بازگشت به کار هستند. به گفته ریستاد انرژی، انتظار می­رود در جولای اولین رشد ماهانه تعداد چاه­های شیل در سال جاری ثبت شود. نفت ماسه­ای کانادا هم در حال افزایش تدریجی تولید است.

با این حال، فقط سمت عرضه نیست که قیمت نفت را تهدید می­کند. پس از رکورد خریدی که در ماه آوریل از سوی چین به دلیل استفاده از قیمت پایین نفت رقم خورد، سطح خرید این کشور کاهش یافته است. سطح نفت ذخیره در شاندونگ که مرکز پالایشگران خصوصی این کشور است، 28 درصد نسبت به اواسط مه رشد کرده و در حال رسیدن به بالاترین سطح طی 5 ماه اخیر است. علاوه بر این، کشتی­های حامل نفت زیادی نیز منتظر تخلیه بار خود در بنادر چین هستند. همچنین، پالایش نفت در چین شروع به افت کرده است و از سوی دیگر، سیل در این کشور می­تواند تا 5 درصد از تقاضای بنزین و نفت آن را کاهش دهد.

در آمریکا، برخی شهرهای اروپا و آسیا نیز وضع ترافیک و سطح تقاضا چندان به حالت عادی بازنگشته است. علاوه بر این، روند بهبود مسافرت­های هوایی متوقف شده است. تعداد پروازهای تجاری نیز به پیک رسیده و در حال کاهش است. گفته می­شود تعداد این پروازها فقط اندکی بیش از 50 درصد حالت عادی است.

همه اطلاعات بالا، حولین لی را متقاعد کرده که اگرچه برنت از کف قیمتی آوریل تاکنون 128 درصد رشد کرده، انقباض تقاضا و انبساط عرضه بهای نفت را در آینده نزدیک رو به کاهش خواهد برد.