جهش تقاضای بنزین و گازوئیل در ترکیه

14:22 - 1400/01/21
جهش تقاضای بنزین و گازوئیل در ترکیه جهش یافت.

دنیای بورس | با وجود اینکه بسیاری از کشورها با کمبود تقاضای سوخت دست و پنجه نرم می­کنند، تقاضای بنزین و گازوئیل در همسایه شمال غربی ایران، ترکیه با یک جهش در سطحی بالاتر از سال گذشته قرار گرفته است.

به گزارش پلتس، آمار وزارت انرژی ترکیه نشان می­دهد تقاضای دیزل در بازه 25 روز ابتدایی ماه جولای یک میلیون و 589 هزار لیتر معادل 6.1 درصد نسبت به همین دوره در سال میلادی گذشته افزایش یافته است. این رقم اندکی کمتر از رشد 8.2 درصدی گزارش شده در ماه ژوئن است اما اختلافی فاحش با سقوط 27.7 درصدی در ماه مه را نمایان می­کند. در آن ماه هنوز محدودیت­های عبور و مرور برقرار بودند.

تقاضای بنزین نیز در 25 روز نخست جولای به 267 میلیون لیتر رسید که 22.5 درصد از سطح سال گذشته بیشتر است. بنزین در ماه­های ژوئن و مه به ترتیب 2.1 و 32.4 درصد کاهش یافته بود.

ادامه افزایش تقاضای گازوئیل همزمان با بازگشت بازار حمل بار این کشور رخ داده است، چراکه اقتصاد ترکیه در حال بازیابی خود است و استفاده از اتوبوس­های بین شهری پیش از تعطیلات عرفه افزایش یافته است. این تعطیلات رسما از 31 جولای آغاز و تا 3 آگوست ادامه می­یابد. رشد تقاضای گازوئیل همچنین در زمانی اتفاق افتاده که بسیاری از شهروندان به مسافرت تابستانی می­روند.

بنزین نیز وضع مشابهی دارد. ادامه رشد بنزین نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از کارکنان به دلیل شیوع کرونا از خانه کار می­کنند، که خود به ترک موقت شهرها و مصرف سوخت برای مسافرت منجر شده است. بیشتر مصرف بنزین در ترکیه مربوط به خودروهای مسافربر است که در فاصله آوریل تا ژوئن با کاهش چشمگیر روبرو شده بود.

روزنامه ترکیه­ای میلیت (Milliyet) 21 جولای گزارش کرد که 90 درصد خودروهای اجاره­ای پیش از تعطیلات عرفه کرایه شده­اند زیرا افرادی که ماشین ندارند، از مسافرت با حمل و نقل عمومی اجتناب می­کنند.

تقاضای دیزل و بنزین منعکس­کننده عملکرد اقتصاد ترکیه است که از فصل آخر سال 2019 آغاز به بازیابی کرده بود و پیش از وقوع پاندمی کرونا انتظار می­رفت که در سال جاری نیز ادامه یابد.