مهمترین عامل تعیین کننده قیمت نفت در بازارهای جهانی

15:12 - 1400/01/21
بازار جهانی طلای سیاه برای هفتمین هفته متوالی سبز پوش بود.

ارمغان نفتی واکسن؛ برنت ۵۲ دلاری

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: روزهای خوش طلای سیاه کماکان در بازارهای جهانی ادامه دارند و هر دو شاخص نفتی معاملات آتی مهم بازار جهانی این کامودیتی به اوج‌های جدیدی دست یافته‌اند. بهای معاملات آتی نفت خام در بازارهای جهانی با نزدیک شدن به زمان رونمایی و استفاده از دومین واکسن کرونا، برای هفتمین هفته متوالی رشد کرد و به اوج قیمتی ۹ ماهه خود رسید. در هفته‌ای که گذشت بهای نفت تحت تاثیر اخبار مثبتی حول بسته محرک اقتصادی در ایالات متحده که تقاضای کوتاه مدت را می‌تواند تحریک کند، در کنار افزایش امیدواری‌ها به واکسن و کاهش موجودی‌های نفت خام در آمریکا قرار گرفت. همچنین تضعیف ارزش دلار به تقویت بازار نفت خام منجر شد.

البته نگرانی‌های جدی هم در برخی مسائل وجود دارد که می‌تواند مانعی بر رشد و افزایش قیمت نفت در هفته‌ها و ماه‌های آتی باشد که مهم‌ترین آنها را می‌توان خوش‌بینی تولیدکنندگان به بازار در حال رشد عنوان کرد که می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر عرضه خصوصا از سوی بخش نفت شیل ایالات متحده شود و آینده اوپک پلاس را تحت تاثیر خود قرار دهد. افزایش بیش از حد عرضه، آن هم در زمانی که هنوز بیماری کرونا با سرعتی خیره‌کننده در حال گسترش در آمریکا و نقاط مختلف جهان است می‌تواند بار دیگر به عرضه فراتر از توان بازار بینجامد و به قیمت‌های نفتی آسیب جدی برساند. 

قیمت شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با ۷۴ سنت افزایش به ۴۹ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تسویه حساب در ماه فوریه ۲۰۲۱ نیز ۷۶ سنت افزایش یافت و به بهای ۵۲ دلار و ۲۶ سنت معامله شد. هر دو شاخص نفتی با رشدی که در روز جمعه تجربه کردند، توانستند به بالاترین سطوح قیمتی خود از اواخر فوریه ۲۰۲۰ تاکنون دست یابند. نفت برنت بازده هفتگی ۵۸/ ۴ درصدی را برای خود ثبت کرد و رشد هفتگی و ست تگزاس‌اینترمدییت نیز برابر ۴۳/ ۵ درصد بود.

تقویت بازار در سایه بسته محرک اقتصادی و تضعیف دلار

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قراردادهای آتی شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت، روز جمعه در بورس کالایی نیویورک (NYMEX)  ۱/۵ درصد افزایش قیمت را برای خود به ثبت رساند. همزمان گفت‌وگوها در آمریکا حول یک بسته حمایتی اقتصادی پیشرفت خوبی داشته است و رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل عنوان کرد که اکنون خوش‌بین‌تر است تا توافق بر سر بسته محرک اقتصادی در ایالات متحده به نتیجه برسد. این بسته محرک اقتصادی ۹۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و در صورت تصویب و نهایی شدن می‌تواند چشم ‌انداز تقاضای سوخت در کوتاه‌مدت را به شکل چشم‌گیری بهبود ببخشد.

پلتس نیز در گزارش بازار خود عنوان کرد، داده‌های وزارت کار آمریکا که در روز ۱۷ دسامبر منتشر شد، نشان از ۸۸۵ هزار درخواست بیمه و مزایای بیکاری برای هفته منتهی به ۱۱ دسامبر داشت. این عدد نشانگر افزایش ۲۳ هزار نفری متقاضیان مزایای بیکاری در ایالات متحده نسبت به هفته قبل است و از انتظارات بازار در این زمینه نیز بسیار بالاتر است که حدود ۸۰۰ هزار نفر پیش‌بینی می‌شد.

داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار بازار کار، آسیب پذیری‌ها و مشکلات روند بهبود اقتصادی در آمریکا را برجسته تر کرده است و قاعدتا باید تاثیری کاهشی روی بهای نفت داشته باشد. اما چندان هم این گونه نیست و این آمار می‌تواند حتی از قیمت نفت حمایت کند، چرا که احتمالا آمار متقاضیان دریافت خدمات بیکاری در آمریکا فشار بر کنگره را برای تصویب یک بسته محرک افزایش می‌دهد. کاهش ارزش دلار نیز از مهم‌ترین عوامل حمایت از بهای نفت در بازار جهانی محسوب می‌شود.

دلار آمریکا طی روزهای پایانی بازار هفته گذشته به‌رغم آنکه اندکی بهبود یافت، اما همچنان در پایین‌ترین سطح خود از آوریل ۲۰۱۸ تاکنون قرار دارد. این واقعیت که دلار ضعیف به افزایش جذابیت بازارهای کالایی می‌انجامد، قابل انکار نیست. تضعیف دلار باعث می‌شود کالاهایی چون نفت به گزینه‌ای بسیار جذاب برای معامله‌گرانی که از ارزهای بین‌المللی دیگر استفاده می‌کنند، تبدیل شود و آنها با پرداخت هزینه‌ای کمتر نفت را خریداری کنند که همین عامل دلیلی برای رونق بیشتر بازار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کیلداف از شرکت Again Capital در نیویورک معتقد است که کاهش هفتگی ارزش دلار یک اتفاق قابل توجه است که به پیشروی‌های قیمت نفت و فرآورده‌های آن کمک می‌کند. از دیگر عواملی که بازار را طی هفته گذشته تقویت کرد، کاهش چشمگیر موجودی‌های ذخایر نفتی آمریکا طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که نشان از افزایش مصرف می‌داد.

کووید-۱۹ همچنان مهم‌ترین عامل قیمتی بازار

یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت قیمت نفت طی هفته گذشته انتشار اخبار فراوانی حول مساله واکسن بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان و آغاز روند واکسیناسیون در نقاط مختلف بود. حالا پس از واکسن شرکت فایزر، دومین واکسن نیز در آستانه تایید توسط سازمان غذا و دارو فدرال ایالات متحده آمریکا (FDA) است. این پیشرفت‌ها چشم‌انداز مصرف نفت را در بلند‌مدت تقویت کرده است.

روز ۱۷ دسامبر یک هیات مشاوره سازمان غذا و دارو به تصویب و تایید واکسن کووید-۱۹ شرکت مدرنا (Moderna) رای داد و زمینه را برای صدور مجوز اضطراری این واکسن توسط FDA فراهم کرد. به گزارش پلتس، اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در اواندا (OANDA) گفت: « قیمت نفت خام با دریافت مجوز سازمان غذا و دارو ایالات متحده برای واکسن مدرنا باز هم افزایش می‌یابد. اما با این وجود، قیمت‌ها احتمالا در سطوح بالاتر با سد مقاومتی روبه‌رو خواهند شد.»

او درباره افزایش بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت به سطوح بالاتر از ۵۰ دلار گفت: «موفقیت‌آمیز بودن تاثیر واکسن‌ها همان چیزی است که برای افزایش قیمت نفت خام به سطوح بالاتر از ۵۰ دلار مورد نیاز است و بسیار بعید است که این اتفاق تا ماه‌ها رخ دهد.» او همچنین افزایش موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در سراسر آمریکا که منجر به چالش‌هایی در ظرفیت بیمارستان‌های چند ایالت شده است را عاملی برای افزایش محدودیت‌های کرونایی و احتمالا قفل شدن نقاط بیشتری می‌داند.

از سوی دیگر شرکت فایزر درخواست تایید واکسن خود در ژاپن را هم ارائه کرده است که در صورت تایید می‌تواند رویدادی مثبت برای بازار طلای سیاه محسوب شود. واکسن فایزر در حال حاضر توسط بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به افراد تزریق می‌شود و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم برای جلب اعتماد شهروندان این کشور به همراه همسرش در برابر دوربین‌های تلویزیونی واکسن شرکت فایزر را تزریق کرد. او همچنین در روزهای گذشته از احتمال تایید زودهنگام واکسن مدرنا در آمریکا خبر داده بود.

همزمان با اخبار دلگرم‌کننده درباره واکسن کووید-۱۹ که چشم‌انداز تقاضا در بلند‌مدت را با خوش‌بینی‌های بیشتری مواجه می‌کند، گسترش شیوع بیماری کرونا و آمار افزایشی پیرامون موارد جدید ابتلا در سراسر جهان نگرانی‌هایی را در کوتاه مدت به وجود آورده است که می‌تواند ترمزی بر سر راه قیمت نفت در هفته‌های آتی باشد. البته بانک گلدمن ساکس معتقد است که این موج از شیوع بیماری کووید-۱۹ نمی‌تواند همانند آنچه در ابتدای سال جاری میلادی رخ داد، به بازار آسیب بزند.

سایه سنگین خطر افزایش بیش از حد عرضه

یکی از خطرات بالقوه‌ای که در هفته‌های آینده بازار نفت را تهدید می‌کند، افزایش بی‌رویه عرضه همزمان با افزایش قیمت نفت است. ۷ هفته رشد متوالی قیمت نفت احتمالا بسیاری از تولید‌کنندگان را تحریک می‌کند تا به سوی افزایش تولید و عرضه در بازار حرکت کنند. با توجه به آنکه افزایش ظرفیت تولید در صنعت شیل آمریکا که بزرگ‌ترین تهدید از این نظر برای بازار محسوب می‌شود، نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی دارد، این خطر از سوی تولیدکنندگان نفت وجود دارد که با عرضه بیش از توان بازار فشار زیادی را به آن وارد کنند و بار دیگر قیمت‌های نفتی سقوط کنند.

همچنین رشد بهای طلای سیاه می‌تواند اجلاس بعدی اوپک پلاس که قرار بر تصمیم‌گیری درباره افزایش عرضه دارد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. به گزارش رویترز، شرکت خدمات حفاری بیکرهیوز اعلام کرد که شمار دکل‌های نفت و گاز آمریکا برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافته است و با افزایش ۸ دستگاه، مجموع دکل‌های حفاری آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر جمعه به ۳۴۶ دستگاه رسید. مجموع دکل‌های نفتی فعال آمریکا در این هفته نیز با ۵ دستگاه افزایش به ۲۶۳ دستگاه یعنی بالاترین آمار از ماه مه رسید.

بودجه عربستان بر اساس نفت ۴۸ دلاری

تسنیم نوشت: تحلیلگران می‌گویند بودجه ۸۴۹ میلیارد ریالی (۲۲۶ میلیارد دلار) عربستان برای سال ۲۰۲۱ بر اساس نفت بشکه‌ای ۴۸‌دلار بسته شده است.

به گزارش هلنیک شیپینگ نیوز، وزارت دارایی عربستان اعلام کرد درآمد این کشور که بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت دنیاست، ۷/ ۳۰ درصد در ۲۰۲۰ کاهش یافته و به ۴۱۲ میلیارد ریال (۱۰۹.۸۱ میلیارد دلار) رسیده است. عربستان هزینه‌های خود را در بودجه سال آینده میلادی ۷ درصد نسبت به سطح ۲۰۱۹ پایین آورده تا کسری بودجه خود را کاهش دهد. بودجه عربستان معمولاً نمایانگر انتظار آن از قیمت نفت است ولی هنوز اعلام نشده عربستان قیمت نفت را در تعیین بودجه خود چقدر در نظر گرفته است.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان گفت باوجود اختلاف نظرهای موجود در مورد همه‌گیری ویروس کرونا، ائتلاف اوپک پلاس همچنان بازار نفت را مدیریت خواهد کرد. وی در اجلاسی در مورد بودجه عربستان در ۲۰۲۱ گفت:«ما در مورد بازارهای متعادل صحبت می‌کنیم. بازارهایی که از سرمایه‌گذاری و توسعه حمایت می‌کنند.»