دماسنج بازار

عقبگرد بورس به کانال 78 هزار واحدی

11:27 - 1400/01/25
تاثیر کاهش نرخ دلار در معاملات امروز را از ابتدای بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم. این در حالیست که به دلیل رکود حاکم بر بازار و نبود دلایل کافی بنیادی، در کنار حاکم بودن هیجانات بر بازار، این موضوع را به نوعی تشدید کرده است تا تقریبا تمامی نمادهای درگیر ارز (مستقیم و غیر مستقیم)، افت قیمتی را با حرکت نزولی تجربه کنند.
عقبگرد بورس به کانال 78 هزار واحدی

پیش بازار (8:55)

در پیش بازار امروز یکشنبه، تامین ماسه ریخته‌گری که روز گذشته نیز با صف خرید به کار خود پایان داده بود (توضیحاتی از این سهم را اینجا بخوانید)، با صف خرید 2 میلیونی (در قیمت 2323 ریال) به استقبال بازار رفته است. همچنین نماد «خکمک» از گروه خودرو و ساخت قطعات، در ادامه حرکت صعودی روز گذشته خود قرار داشته و با صف خرید 2 میلیونی کار خود را آغاز می‌کند. «ثنوسا» و «فلوله» نیز که ابتدا شاهد صف خرید بوده‌اند، از دست رفتن آن را مشاهده می‌کنند.

شروع بازار؛ متاثر از کاهش نرخ دلار  (9:20)

همان طور که پیش‌بینی می‌شد (به این خبر رجوع کنید)، با شروع بازار در گروه‌های پتروشیمی فشار فروش بالایی دیده می‌شود که افت قیمت دلار را باید عامل اصلی این رویداد قلمداد کرد که هیجان فروش را در سهام‌داران بالا برده است. در این موضوع صحبت‌های رییس کل بانک مرکز در خصوص یکسان سازی نرخ ارز و  تلاش برای کاهش قیمت دلار در بازار نیز بی تاثیر نبود است (توضیحات بیشتر را اینجا بخوانید). برخی از این نمادها مانند «شاراک»، «زاگرس» و «خراسان» با فشار فروش بالای سهام‌داران به صف فروش رسیده‌اند. در «شاراک» صف فروش بیش از 6 میلیونی در حالی دیده می‌شود که حمایت بیش از 5 میلیونی حقوقی‌ها را در این سهم مشاهده می‌کنیم. اما سهام شرکت پتروشیمی خارک در حالی که با صف فروش رو به رو بوده است، به دنبال حمایت حقوق‌های خود از مرز کمینه قیمتی فاصله گرفته است.

فلزی‌ها نیز با افت دلار منفی شدند (9:40)

در گروه فلزات اساسی نیز شرایط نسبتا مشابه با پتروشیمی‌ها بوده است. تمامی نمادهای این گروه تقریبا با فشار فروش بالایی معاملات خود را ادامه می‌دهند. «فولاد» در حالی در این گروه با افت بیش از یک درصدی همراه بوده که خرید بیش از یک میلیونی حقوقی‌ها در این سهم، حمایت این سهام‌داران را از سهم نشان می‌دهد. لوله و ماشین‌سازی ایران نیز که دو روز گذشته با افزایش تقاضا به رشد‌های بالایی دست یافته بود، فشار فروش نسبتا بالای سهام‌داران حقیقی را به خود می‌بیند. «فملی» نیز فشار فروش بالای سهام‌داران (عمدتا حقیقی‌ها) را در داد و ستدهای خود مشاهده می‌کند که ایمن موضوع افت بیش از 3 درصدی را برای این سهم به همراه داشته است. اقبال نسبی در مس شهید باهنر دیده می‌شود؛ هر چند معاملات این نماد نسبتا کم حجم دنبال می‌شود و احتمال اینکه این سهم نیز مسیر نزولی را در پیش بگیرد می‌رود. افت قیمت اکثر نمادهای این گروه نیز به موضوع کاهش نرخ دلار وابسته بوده است.

ساعت میانی بازار

سایه رنگ قرمز بر خودرویی‌ها (10:15)

تاثیر قیمت دلار بر خودرویی‌ها نیز مشهود است به گونه‌ای که بسیاری از این نمادها با عرضه بالایی رو به رو بوده و افت قیمت سهام خود را مشاهده می‌کنند. «خکمک» در این گروه که با صف خرید به استقبال بازار رفته بود به دنبال عدم اطمینان سهام‌داران خود به بازار امروز و جو روانی حاکم بر آن، با فشار فروش مواجه بوده به طوری که نوسانی در مرز 7 درصدی را در این سهم مشاهده می‌کنیم (پس از رشد 5 درصدی در ابتدای بازار، هم اکنون قیمت سهم در رنج منفی نزدیک به 2 درصدی دیده می‌شود).همچنین ایران خودرو با افت نزدیک به 3 درصدی به معاملات خود ادامه می‌دهد (دلایل این افت را اینجا بخوانید).

تیغ دلار بر کانه‌های فلزی (10:45)

کانه‌های فلزی روند نزولی خود را امروز نیز ادامه دادند. این گروه که به دنبال افت نسبی قیمت‌های جهانی سرب و روی روند نزولی خود را (به خصوص در «کروی») از چند روز گذشته آغاز کرده بودند، افت قیمت دلار به عنوان اهرم کاهشی ثانویه عمل کرده تا روند نزولی شاخص با افت بیش از 1.5 درصدی (تا حوالی ساعت 10:45) دنبال شود. «کروی» در حالی با کاهش حداکثری قیمت خود رو به رو بوده است که با احتساب معاملات امروز در بازه 8 روز کاری، بیش از 22 درصد افت قیمت را به خود دیده است. در حال حاضر با حمایت نسبی حقوق‌ها اندکی از فشار فروش بسیار بالای سهم کاسته شده و شاهد از بین رفتن صف فروش آن هستیم. همچنین «کگل» که با نزدیک شدن به صف فروش بیشترین افت را بر شاخص کل گذاشته است، به دنبال حمایت حقوقی‌های خود از آستانه صف فروش فاصله گرفته است.

تک نمادها (11:20)

«خکمک»: در این سهم به نظر می‌آید شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه (ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها) به گونه‌ای نوید افزایش قیمت آن را می‌دهد. روز گذشته در حالی شاهد صف خرید در انتهای بازار در این سهم بودیم که در معاملات امروز این سهم شرایط دیگری رقم خورده است. این سهم ابتدا با صف خرید رو به رو بوده است و پس از معاملات ابتدایی دو میلیونی خود، مسیر نزولی را طی کرده است؛ به گونه‌ای که بیش از 8 درصد نوسان را در داد و ستدهای امروز این سهم مشاهده می‌کنیم.

نوسانات در «ثنوسا»: روند قیمتی امروز این سهم در حالی که با رشد بیش از 3.5 درصدی در شروع معاملات رقم خورده بود، در نوع خود جالب است. این سهم روز گذشته در ابتدای معاملات با صف فروش کار خود را آغاز کرده بود که با گذشت زمان رشد قیمت سهم را تا نزدیکی مرز مثبت 5 درصدی مشاهده کردیم. اما با نزدیک شدن به پایان معاملات اندکی از هیجانات تقاضا در این سهم کاسته شد. این موضوع و به دنبال شروع بازار امروز، نوید معاملات احتمالا مثبت را در این سهم می‌داده است (تا رشد قیمتی سهم آغاز شود و روند صعود در این سهم به وقوع بپیوندد) که افت قیمت سهم و افزایش نسبی حجم معاملات آن در کف قیمتی امروز، به ناپایداری قیمتی آن اشاره دارد. به نظر می‌آید موضع انتظاری سهام‌داران در روند قیمتی سهم بی تاثیر نبوده است.

«کماسه»: صف خرید سه میلیونی این سهم در این لحظه قابل مشاهده است. تغییر مالکیت سهام‌دار عمده در این نماد به گونه‌ای بوده که این شخص حقیقی به دنبال تصاحب تعدادی از کرسی‌های مدیریتی در شرکت است. توضیحات بیشتر را در این خصوص اینجا بخوانید

شاخص کل به زیر 79 هزار واحد سقوط کرد

با رسیدن به ساعات انتهایی بازار افت بیش از 490 واحدی شاخص کل بورس در حالی اتفاق افتاده است که شاهد از دست رفتن کانال 79 هزار واحدی هستیم. چند نکته را در این خبر مشاهده کنید.

این خبر تکمیل می‌شود.