داوری سازمان بورس:

داوری 550 پرونده بورسی

11:33 - 1400/01/25
در بین موضوعات مطرح شده نزد هیأت داوری، دعاوی مربوط به «مطالبه سود سهام» در صدر موضوعات قرار دارد. همچنین «انجام معاملات به صورت فضولی» یعنی معاملاتی که مشتری مدعی است خودش آن را انجام نداده است، از دیگر موضوعات دارای فراوانی بالاست .

سنا: محمدصادق شبانی، مسئول دبیرخانه و دبیر هیأت داوری با اعلام این خبر گفت: رسیدگی به دعاوی در هیأت داوری مطابق با قوانین عام و نیز مقررات خاص بازار سرمایه و بر اساس تشریفات آئین دادرسی مدنی صورت می گیرد. هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکنون بالغ بر 1000 جلسه تشکیل داده و به حدود 550 پرونده رسیدگی کرده که به صدور 430 رأی منجر شده است.

وی درباره نحوه اجرای آرای صادره گفت: آن دسته از آرای هیأت داوری که با موضوع سود سهام باشد، توسط اجرای احکام دادگاه ها و سایر موضوعات، توسط ادارات و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک اجرا می شود.به گفته شبانی، در بین موضوعات مطرح شده نزد هیأت داوری، دعاوی مربوط به «مطالبه سود سهام» در صدر موضوعات قرار دارد. همچنین «انجام معاملات به صورت فضولی» یعنی معاملاتی که مشتری مدعی است خودش آن را انجام نداده است، از دیگر موضوعات دارای فراوانی بالاست که بخش عمده ای از آنها ناشی از تخلف و کوتاهی برخی از کارگزاران در دریافت دستور خرید یا فروش مکتوب است. در این موارد معمولاً معامله ی صورت گرفته با انکار مشتری مواجه شده است.دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: از دیگر موضوعاتی که حجم قابل توجهی از دعاوی را به خود اختصاص داده است دعاوی مربوط به «معاملات اعتباری» است.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.