«دنیای بورس» بررسی می‌کند

دو ریسک ترامپ برای بازارها

11:46 - 1400/01/25
تخلیه مربوط به هیجان سیاست‌های اقتصادی ترامپ که موجب رشد قیمت کالاها پس از انتخاب وی به عنوان ریاست جمهوری شد و همچنین امکان جنگ تجاری آمریکا با چین دو تهدید اساسی اقتصاد جهانی در سال 2017 محسوب می‌شوند.

وعده‌های ترامپ برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها از زمان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده موجب رشد قابل توجه عمده کالاهای پایه شده بود. اما پس از نشست خبری ترامپ در هفته گذشته، بار دیگر تردیدها نسبت به اجرای این سیاست‌ها افزایش یافت. مساله‌ای که در گام نخست موجب ریزش ارزش دلار و در نتیجه رشد قیمت کالاها در بازار جهانی شد. با این حال، باید این ریسک را قبول کرد که تا چندی پیش، بخش مهمی از رشد قیمت این محصولات با خوش‌بینی به سیاست‌های ترامپ صورت گرفته بود. اکنون با ایجاد تردید در سیاست‌های وی ممکن است این رشد قیمت‌ها تعدیل شوند.

اما ریسک دوم ترامپ مربوط به سوگیری‌های وی نسبت به کشور چین است. آمریکا و چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا طی سال‌های اخیر رقابتی جدی در عرصه اقتصادی داشته‌اند. اما دولت جدید آمریکا، این رقابت اقتصادی را جنگ تجاری و حتی تهدیدهای نظامی تبدیل کرده است. موسسه بارکلیز یکی از ریسک‌های پنهان اقتصاد 2017 را تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا عنوان کرده است که می‌تواند بازارهای کالایی را شوکه کند. تمایل ترامپ به اقتصاد بسته، نقدشوندگی در بازارهای جهانی را کاهش داده و در نتیجه تقاضا و در ادامه قیمت کالاها را تحت فشار جدی قرار خواهد داد.