وزیرنفت اعلام کرد

محدوده 55 تا 60 دلار برای نفت مناسب است

12:05 - 1400/01/25
وزیر نفت در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بازار نفت به سمت تعادل میان عرضه و تقاضای نفت خام پیش می‎رود، گفت: تولیدکنندگان نفت از قیمت‎های نفت خام در محدوده ٥٥ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه راضی هستند.

بیژن زنگنه روز گذشته پس از مراسم امضا و مبادله قرارداد جایگزینی تاکسی‎های فرسوده با تاکسی‎های پایه گازسوز/ هیبریدی در جمع خبرنگاران در‌باره شرایط عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی نفت خام گفت: بازار نفت به سمت برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای نفت می‎رود و هیچگاه این بحث مطرح نبوده که یک مرتبه این اتفاق رخ دهد. وزیر نفت در این باره که آیا روند افزایشی قیمت‎های جهانی نفت خام ادامه می‌یابد، گفت: نمی‌توان گفت روند افزایشی قیمت نفت ادامه می‌یابد و کسی هم چنین برآوردی نکرده است، اما بیشتر برآوردها این است که قیمت نفت در محدوده ٥٥ دلار برای هر بشکه تثبیت می‌شود، اما این ارقام پیش‌بینی است و احتمال می‌رود شرایط دیگری رخ دهد.

زنگنه همچنین در واکنش به این موضوع که قیمت نفت ٧٠ دلاری با توجه به بهبود شرایط برای بازگشت نفت شیل به بازار تهدیدی برای اعضای اوپک به شمار می‌آید، تصریح کرد: در بحث‎ها کسی به دنبال نفت ٧٠ دلاری نبوده است، اگر قیمت‎ها به ٧٠ دلار برای هر بشکه برسد به‌طور حتم پس از مدتی با افزایش تولید نفت خام و نبود توازن میان عرضه و تقاضا روبه‎رو می‎شویم و این سبب کاهش قیمت‎ها می‌شود.زنگنه همچنین تولید کنونی نفت خام ایران را سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: اعضای اوپک هم‌اکنون اجرای برنامه کاهش تولید نفت خام که در نشست ٣٠ نوامبر اعضای اوپک در وین بر سر آن به توافق رسیدند را آغاز کرده‌اند. وی درباره زمان برگزاری مناقصه میدان‌های نفتی نیز گفت: کارهای مناقصه در حال انجام و فهرست شرکت‌ها اعلام شده است. ابتدا مناقصه به‌صورت محدود برگزار خواهد شد و در مرحله بعد از چند شرکت دعوت می‌شود در این مناقصه‌ها شرکت کنند.