ریسک چرخش سریع قیمت نفت

12:12 - 1400/01/25

جان کمپ/ تحلیلگر بازارهای کالایی رویترز

با توجه به آنکه در بازار آتی تعداد موقعیت‌های بلند (long که انتظار رشد قیمت دارند) به شدت رو به افزایش است و نسبت قراردادهای بلند به کوتاه (short که انتظار افت قیمت دارند) 9 به یک است احتمال چرخش سریع قیمت نفت را افزایش داده است.

این نسبت بیشترین مقدار از ماه مه 2014 است، یعنی زمانی که داعش در حال جنگ در شمال عراق بود و جنگ داخلی لیبی صادرات این کشور را متوقف کرد.

طبق یک قاعده کلی در بازارهای آتی، زمانی که هم‌نظری زیادی چه در مسیر صعود، چه نزول پیش می‌آید، پس از مدتی چرخش پرشتاب مسیر را شاهد بودیم. مثلا رکورد قبلی تعداد بالای خالص قراردادهای بلند به ژوئن 2014 برمی‌گردد، دوره‌ای که پس از آن سنگین‌ترین و طولانی‌ترین دوران ریزش قیمت نفت طی 20 سال اخیر رقم خورد. طی دو سال اخیر نیز هر زمان تعداد قراردادهای کوتاه افزایش می‌یافت شاهد رشد ناگهانی قیمت‌ها بودیم.

وضعیت فعلی نیز می‌تواند ریسک ریزش ناگهانی قیمت‌ها را افزایش دهد. در واقع، وقتی همه انتظار افزایش قیمت دارند، سرمایه‌گذاران موقعیت long می‌گیرند. با نزدیک شدن به سررسید و با تحقق انتظارات (یعنی رشد قیمت‌ها)، سرمایه‌گذاران برای شناسایی سود قرارداد خود را اعمال کرده و آماده فروش می‌شوند، این امر باعث می‌شود به ناگهان فشار فروش سنگینی وارد شود و قیمت‌ها ریزش پیدا کنند. 

البته با توجه به آنکه عمده پیش‌بینی‌ها نرخ بین 55 تا 60 دلار را برای میانگین امسال قیمت نفت در نظر گرفته‌اند، احتمال شناسایی سود در این بازه پایین است.